Hvem sa hva?

kvinner, menn og språk

Gyldendal 2018 E-bok

Han sutrer som ei jente. Hun har hår på brøstet. Han kjører som ei kjerring, og det er på tide at hun manner seg opp.

I mange år har Helene Uri vært opptatt av hvordan kvinner og menn blir omtalt forskjellig. For ti år siden begynte hun å klippe ut artikler og legge dem i en blå mappe. Hun har også tjuvlyttet til samtaler på buss og på fest, hun har målt taletid og tellet nekrologer. Og hun har finkjemmet bøker og filmer på jakt etter hva vi sier, hvordan vi sier det, og hvem som sier hva.
Hvem sier hva? er en bok om hvordan språket speiler virkeligheten, men også om hvordan det former den: Forestillinger om kvinner og menn finnes overalt i språket vårt og forteller oss hva vi - mer eller mindre bevisst - tenker om hverandre og oss selv. I Helene Uris treffsikre, avslørende og morsomme bok vil leseren både kjenne seg igjen, og samtidig få nye erkjennelser og overraskelser.

ISBN13 9788205506152

• "Min historie" av Jens Stoltenberg
  • "Bittelitt vidunderlig" av Dawn French
  • "I love Dick" av Chris Kraus
  • "Vi mot dere" av Fredrik Backman
  • "Omgitt av idioter - hvordan forstå dem det ikke går an å forstå" av Thomas Erikson
  • "Å dykke etter sjøhester - en bok om hukommelse" av Hilde Østby
  • "Formørkelsen - roman" av Karin Fossum