Der krepsene synger

en roman

av (forfatter) og Dorthe Erichsen (oversetter).

Panta 2019 Innbundet

Hvor lenge kan hun beskytte hjertet sitt?

Ryktene om «Marsklandsjenta» har hjemsøkt Barkley Cove, en stille småby på kysten av North Carolina. Så da kjekke Chase Andrews blir funnet død høsten 1969, retter lokalbefolkningen øyeblikkelig mistanken mot Kya Clark, den forlatte jenta som bor alene i villmarken.

Men Kya er ikke slik de tror. Hun er følsom og intelligent, og har overlevd i årevis alene ute i marsklandskapet hun har gjort til sitt hjem. Der har hun funnet vennskap hos måkene og lært om livet av sandens bevegelser. Men det kommer en tid da Kya lengter etter å elske og bli elsket. Da to gutter fra byen blir fengslet av hennes ville skjønnhet, åpner Kya seg for et nytt kapittel i livet, helt til det utenkelige skjer.

Der krepsene synger er en ode til det naturlige liv, en hjerteskjærende oppvekstroman og en overraskende fortelling om et mulig drap. Owens minner oss om at vi alltid vil være formet av det barnet vi engang var, og at vi alle er offer for de vakre og voldsomme hemmelighetene naturen skjuler.

Forlag Panta

Serie Reese's book club

Omtalt tid Etterkrigstiden 1960-1969

Omtalt sted North Carolina

I 1952 er Kya seks år. Hun er yngst av syv søsken. De bor i marsklandet, og nærmeste småby er Barkley Cove, North Carolina. En morgen ser Kya at moren forsvinner mot byen, men noe er annerledes enn det bruker å være. Moren har på seg fine sko, og i hånden bærer hun en blå koffert. Like etter forsvinner resten av søsknene, og Kya blir igjen i villmarken med Pa.

I 1969 blir småbyens kjekkas, Chase Andrews, funnet død i nærheten av marsklandet. Innbyggerne i Barkley Cove liker ikke marsklandsfolket, og de retter mistanken mot Kya. Hun bor fortsatt der ute, og de fleste samtalene har hun med måkene. Kan Kya stole på mennesker igjen etter å ha blitt forlatt så mange ganger, og var dødsfallet en ulykke eller mord?

Oppvekst, natur og triste skjebner. Godt skrevet og interessant lesning. Ha Kleenex tilgjengelig!

En perle av en bok, anbefales!

En nydelig bok!

Faren hadde sagt gang på gang at det som kjennetegnet en ekte mann, var at han kunne grine uten å skamme seg, lese dikt med hjertet, føle opera i sjelen og gjøre det han måtte for å forsvare en kvinne.

Og akkurat, i det øyeblikket, kom det et vindkast, og tusener på tusener av gule lønneblader løsnet fra de livgivende greinene og strømmet over himmelen. Høstblader faller ikke, de svever. De tar sin tid, streifer omkring, bruker sin eneste sjanse til å sveve høyt. Og de reflekterte solstrålene der de virvlet og seilte og flagret med vinden.

Uthevet tekst

Orkansesongen og stillheten

JUNI
Forbrytelse og straff

JULI
A woman looking at men looking at women
Det angår også deg

AUGUST
Vindens skygge
Jane Eyre
Muleum

SEPTEMBER
Den komplette hikerens guide til galaksen
Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt lånd
Drivhuseffekten

DESEMBER
Et farlig talent
Oneiron
Nu, jävlar!

Minneverdige leseropplevelser fra året som har gått.

• "Lupus" av Jens Henrik Jensen
  • "After the end" av Clare Mackintosh
  • "Havsang - roman" av Anne Østby
  • "Min kjære onkel Finn" av Carol Rifka Brunt
  • "Skrevet i stjernene - iblant trenger skjebnen en liten dytt i riktig retning" av Minnie Darke
  • "En italiensk affære" av Lucy Diamond
  • "Historien om Arthur Truluv" av Elizabeth Berg