Where the crawdads sing

Corsair 2019 Innbundet

For years, rumors of the "Marsh Girl" have haunted Barkley Cove, a quiet town on the North Carolina coast. So in late 1969, when handsome Chase Andrews is found dead, the locals immediately suspect Kya Clark, the so-called Marsh Girl. But Kya is not what they say. Sensitive and intelligent, she has survived for years alone in the marsh that she calls home, finding friends in the gulls and lessons in the sand. Then the time comes when she yearns to be touched and loved. When two young men from town become intrigued by her wild beauty, Kya opens herself to a new life - until the unthinkable happens.

Forlag Corsair

Omtalt tid Etterkrigstiden 1960-1969

Omtalt sted North Carolina

Språk Engelsk

I 1952 er Kya seks år. Hun er yngst av syv søsken. De bor i marsklandet, og nærmeste småby er Barkley Cove, North Carolina. En morgen ser Kya at moren forsvinner mot byen, men noe er annerledes enn det bruker å være. Moren har på seg fine sko, og i hånden bærer hun en blå koffert. Like etter forsvinner resten av søsknene, og Kya blir igjen i villmarken med Pa.

I 1969 blir småbyens kjekkas, Chase Andrews, funnet død i nærheten av marsklandet. Innbyggerne i Barkley Cove liker ikke marsklandsfolket, og de retter mistanken mot Kya. Hun bor fortsatt der ute, og de fleste samtalene har hun med måkene. Kan Kya stole på mennesker igjen etter å ha blitt forlatt så mange ganger, og var dødsfallet en ulykke eller mord?

Oppvekst, natur og triste skjebner. Godt skrevet og interessant lesning. Ha Kleenex tilgjengelig!

Denne boka har alt! Det er en oppveksthistorie om Marsklandsjenta Kya som vokser opp alene i sumpen i North Carolina på 50-tallet. Det er en kjærlighetshistorie mellom henne og Tate som lærer henne å lese. Det er en mordetterforskning som holder på spenningen gjennom hele fortellingen. Kya blir etter hvert en slags ekspert på dyre og planteliv i sumpområdene, og det er nydelige naturskildringer gjennom Kyas forskning og kjærlighet til villmarka. Det er også innslag av dikt som lager en magisk stemning til fortellingen. Vi hopper mellom Kya, politietterforskeren, Tate og andre personer som blir viklet inn i historien. Ikke rart at denne boka har blitt så populær! Glimrende underholdning. Drøm deg bort og bli fascinert av Kya og menneskene som krysser hennes vei.

En perle av en bok, anbefales!

Lybokversjonen lest av Cassandra Campbell er et underverk! Dette er en av de beste bøkene jeg har lest på lenge. Det er sårt, trisk, underholdende og spennende i et herlig tempo, som både får pulsen opp og ned. Dette er en som ikke går i glemmeboka. Alltid et godt tegn når jeg begynner å sitere fra lydbøker :)

Faren hadde sagt gang på gang at det som kjennetegnet en ekte mann, var at han kunne grine uten å skamme seg, lese dikt med hjertet, føle opera i sjelen og gjøre det han måtte for å forsvare en kvinne.

Og akkurat, i det øyeblikket, kom det et vindkast, og tusener på tusener av gule lønneblader løsnet fra de livgivende greinene og strømmet over himmelen. Høstblader faller ikke, de svever. De tar sin tid, streifer omkring, bruker sin eneste sjanse til å sveve høyt. Og de reflekterte solstrålene der de virvlet og seilte og flagret med vinden.

Liste over bøker i utfordringen.

Uthevet tekst

Har lyst til å lese disse bøkene.

Minneverdige leseropplevelser fra året som har gått.

• "Hviskeleken" av Chandler Baker
  • "Historien om Arthur Truluv" av Elizabeth Berg