Hardanger

noveller

Samlaget 2019 Innbundet

Det unike i det lokale. I eit skur på Kvanndal Kai deler tre framande ei flaske sprit ei natt opp mot jul. Ei mor og ei dotter køyrer innover dei farlege vegane i Hardanger - mora vil vise den likesæle tenåringsjenta kor ho sjølv kjem ifrå. Ein mann lagar 50 liter sider på bestilling, men det går ikkje heilt etter planen. Novellene i «Hardanger» handlar om å reise bort og om å komme heim, og om å alltid bere med seg staden ein kjem ifrå. Eikemo skriv om det innforståtte og unike i det lokale og om det alle kan kjenne seg att i: fellesskap, vennskap og kjærleik og ambivalensen i relasjonane mellom menneske.

Forlag Samlaget

Språk Nynorsk

ENDELIG satt den helt! :-) Etter to forsøk hvor det har vært delvis stang ut så var det kjekt å se at jeg denne gangen fikk det helt til med teksten til Eikemo. Denne novellesamlingen er bare helt fantastisk!
Hun skriver godt om relasjoner mellom mennesker,noen er såre mens andre er bare vakre. Hun har som alltid et skarpt blikk på mennesker og samfunn.

Les gjerne hele omtalen min her.

Marit Eikemo "Hardanger"
I eit skur på Kvanndal Kai deler tre framande ei flaske sprit ei natt opp mot jul. Ei mor og ei dotter køyrer innover dei farlege vegane i Hardanger – mora vil vise den likesæle tenåringsjenta kor ho sjølv kjem ifrå. Ein mann lagar 50 liter sider på bestilling, men det går ikkje heilt etter planen.

Etter å hørt om denne novellesamlingen ble jeg nysgjerrig og fikk lyst å lese den. Den handler om å reise bort, og om å komme hjem igjen. Å alltid huske hvor en kommer fra. Her får vi observasjoner om hva som skjer i ei bygd, og menneskene som bor der. Plasser i Hardanger blir beskrevet slik at vi nesten får lyst til å reise dit for smake på cideren. Novellene viser hvordan hjemplassen påvirker oss, de er godt skrevet, er lettleste og har en fin slutt.
Jeg har ikke lest så mye noveller før, men noen har det blitt, og denne samlingen likte jeg godt og anbefaler videre. Novellene passer fint som lesestoff i en travel hverdag.
Terningkast 5

Uthevet tekst

skriv bildebeskrivelse herHer er listen for 2020

«En slags bokklubb» er en lavterskelbokklubb på FB som administreres av Siri Vilberg

Bøkene

I tillegg har vi avtalt å lese første del av "Anna Karenina" av Leo Tolstoi (den har jeg utsatt).

Samme mål som i fjor, å lese 52 bøker.

Reading Challenge 2020

• "Arkiv over bortkomne barn" av Valeria Luiselli