Hjemlandet

og andre fortellinger

av (redaktør), Geir Gulliksen (redaktør) og Tine Poppe (foto).

Aschehoug 2019 Innbundet

Hva vil det si å være norsk i dag? Kan vi definere noe som norsk, eller finnes det bare individuelle opplevelser av å tilhøre et fellesskap? Finnes det en norsk måte å oppleve verden på, og hva betyr det å være norsk for deg og meg?

Redaktørene H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit og Geir Gulliksen har invitert tolv forfattere, som begge verdsetter, til å bidra med nyskrevne noveller og essay med utgangspunkt i disse spørsmålene. Tekstene gir et interessant innblikk i noen av samtidslitteraturens sterkeste stemmer, samtidig som de til sammen tegner et litterært tidsbilde.

H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit og Geir Gulliksen er redaktører for denne samlingen skjønnlitterære tekster. Kronprinsessen ble invitert til å være redaktør i forbindelse med at Norge er gjesteland på Bokmessen i Frankfurt 2019, og i kraft av sin rolle som ambassadør for norsk litteratur i utlandet. Hun valgte seg forfatter Geir Gulliksen som medredaktør.

Forfattere: Agnes Ravatn, Dag Solstad, Demian Vitanza, Helga Flatland, Karl Ove Knausgård, Maria Navarro Skaranger, Marit Eikemo, Ole Robert Sunde, Siri Hustvedt, Tomas Espedal, Vigdis Hjorth og Wencke Muhleisen.

ISBN13 9788203364587

EAN 9788203364587

Omtalt sted Norge

Språk Bokmål Nynorsk

Sikkert mange ute på høyresida i politikken som vil like mye her. Men noe er jo også faktisk godt skrevet. Og det kan vel mange synes. Flere skriver tekster som gir et godt bilde av hva som er nordmenn og norskt, og veldig fengende tekster. Men syns det generelt er en problematisk og en smule ekskluderende bok... Spesielt problematisk i en tid hvor det er oppblomstring i høyreekstreme miljøer og mye politikk som går i høyrevridd retning. Tenker at verden må få lov til å utvikle seg og om det går i en mer internasjonal og flerkulturell retning nå, så trenger ikke det være så negativt heller. Tenker at vi kan inkludere mer i hva "det norske" skal være i dag og framover. Litt navlebeskuende og selvforherligende å velte seg i nostalgi og det som karakteres som "det norske". Uansett så vet man ikke hvordan verden og "det norske" vil utvikle seg lenger inn i fremtiden...

• "Meieriet - roman" av Mette Karlsvik
  • "Sant nok - noveller" av Kristin Bjørn
  • "Kvar ein fugl - dikt" av Hilde Myklebust
  • "Dagen før halv tre - roman" av Per Schreiner
  • "Ekte kvinner har kropper - noveller" av Carmen Maria Machado
  • "Dine geniale gener - fortellingen om arvematerialet vårt og tidenes største medisinske revolusjon" av Dag Undlien
  • "Kjærleik og det som liknar - noveller" av Therese Tungen
  • "Frank Aarebrot - hele Norges professor" av Liv Skotheim