Abortkamp - maktkamp

av (redaktør) og Jenny Jordahl (illustratør).

Res publica 2019 Heftet

Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis! Kjøp boka hos ark.no

«Hvilket jævla år er dette egentlig?» tenkte mange da statsminister Erna Solberg høsten 2018 åpnet for å endre abortloven i regjeringsforhandlingene med KrF. I stedet for å feire 40 år med abortloven, gikk unge og gamle ut på gatene med det gamle slagordet «Vårt liv, vår kropp, fortsatt selvbestemt abort.» Det ble også publisert utallige avisinnlegg, personlige historier, brev, tegneseriestriper og appeller i forsvar for loven. Det var et utrolig mangfold i tekstene. Selv om historiene og argumentasjonen hadde en konkret foranledning, vil de være gyldig i lang tid framover. Kvinners erfaringer med abort er ikke bare personlig, men angår oss alle. Abortkamp - maktkamp er en samling av kunnskap til forsvar for abortloven.

BIDRAGSYTERE Agnethe Lund | Anette Garpestad | Anne Natvig | Anne Silja Leer | Anonym | Arne Lein |Berge Solberg | Cathrine Borge | Ellen Arnstad | Emma Larikka | Fride Ørn | Ganesh Acharya | Guro Sibeko | Gyrid Gunnes | Hanne Sigbjørnsen | Hege Ulstein | Ida Jackson | Ingebjørn Bleidvin | Ingibjörg Meyer-Myklestad | Ingrid Fevang | Ingvild Kjerkol | John Ivar Johansson | Karethe Hoft Solstad | Kari Tove Elvbakken | Kristian B. Jacobsen | Kristin Myrås | Line Schou | Linn Junker Nygård |Marianne Marthinsen | Marlene Ytterland | Marte Nustad | Mette Løkeland |Mina Adampour | Nils-Halvdan Morken | Nils-Øivind Haagensen | Ole-Erik Iversen | Pål Øian | Sandra Bruflot | Sandy Goldbeck-Wood | Sigrid Bonde Tusvik | Siri Bruskeland | Siri Fransson | Solfrid Grøndahl | Solveig G. Sandelson | Stine Andreasen | Tilde Broch Østborg | Trine Eilertsen | Vips Wærn

Forlag Res publica

Omtalt tid 2010-2019