Den gode vennen

Forlaget Oktober 2019 Innbundet

"Den gode vennen" er en roman hvor vi i løpet av noen høstmåneder i 1987 følger en elleve år gammel gutt. Den andre delen av historien foregår i 2013. Da har hovedpersonen giftet seg og selv blitt far til to sønner.
Fra august til november 1987 er det noe som skjer med gutten. Han blir hundset og dårlig behandlet av klassekamerater og folk rundt ham. Likevel er det også noe annet som inntreffer disse månedene. Han blir unnvikende og lite snakkesalig. Han vil ikke lenger gå i speideren eller på skolen. Han strekker seg langt for å slippe å dra hjemmefra om morgenen, og spiller ofte syk. Men hva er det som egentlig har skjedd?
Som voksen møter vi ham idet hverdagen og familielivet hans truer med å gli unna og en plutselig avgrunn viser seg blant de aller nærmeste: Hvordan ser man sine barn når man bærer på en særlig innsikt i barndommens utsatthet?

Bjørn Esben Almaas skildrer en ung gutts varhet og uskyld med sårhet og medfølelse. Forfatteren skriver med overbevisende innlevelse og et svært godt blikk for detaljer i samspillet mellom mennesker - de nesten umerkelige forskyvningene som kan finne sted i små fellesskap. "Den gode vennen" er en sterk beretning som trinnvis avdekker de skjøre forbindelsene mellom barnet og den voksne.

Forlag Forlaget Oktober

Omtalt tid 1980-1989 2010-2019

• "På vei hjem - roman" av Sverre Henmo
  • "Fuglene under himmelen" av Karl Ove Knausgård
  • "Bare de levende trenger å bli husket - roman" av Hilde Lindset
  • "Etter dette skal vi bestandig være fra hverandre - roman" av Eivind Sudmann Larssen
  • "Nå solen med en finger - dikt" av Alexander Bertin Øyhovden
  • "Snart er dette lenge siden - noveller" av Viktoria Lindberg
  • "Før jeg forlater deg - roman" av Alexandra Bockfeldt
  • "Levepistolen - dikt" av Hege Susanne Bergan
  • "Malurtveien 10 - roman" av Maria Sand
  • "Når jeg drikker" av Martin Svedman
  • "Vi bare kjører, så ser vi" av Hilde Stålskjær Osen
  • "Jeg har levd i dette landet i tusen år - en sommer med Sigrid Undset" av Kristin Brandtsegg Johansen