Nahrs siste dans

av (forfatter) og Ragnhild Eikli (oversetter).

Aschehoug 2020 Innbundet

Nahr sitter isolert i et israelsk høyrisikofengsel, på tiende året. Hun tilbringer dagene med å tenke over hendelsene som har bragt henne dit. Hun drømte om mann, barn, og en skjønnhetssalong, men ingenting ble som planlagt. Som datter av palestinske flyktninger kom hun til verden i Kuwait på syttitallet. Familien levde i fattigdom, og Nahr tvinges til å overskride sine egne grenser.
Nahrs historie brenner, av sinne, kjærlighet, ømhet, hjelpeløshet og hat. Menneskene rundt henne strever og kjemper - for anstendighet, rettferdighet, normalitet - alt det vi andre, mer privilegerte mennesker tar for gitt.
Nahrs siste dans er en roman om kjærlighet til en mann, til en familie, til et land. Og en bok som vil forandre folks måte å tenke på.

"Viktig litteratur. (...) Helstøpt. Hovedpersonen virker sprell levende. Jeg leser en forfatter som virkelig vil noe stort, noe revolusjonært, nærmest, med litteraturen." Katrine Judit Urke, Dagbladet (terningkast 5)

ISBN13 9788203267864

EAN 9788203267864