Hilde Wangel

av (forfatter), Bodil Engen (oversetter) og Henrik Ibsen (opprinnelig forfatter).

Oktober 2019 Innbundet

Berlin, 1920-tallet. Hilde Wangel arbeider i et skandinavisk reisebyrå i den tyske hovedstaden. Hun er tilsynelatende frisk, robust og tilfreds med livet. Så får Hilde det første av flere panikkanfall, og hun oppsøker en psykoanalytiker. Kan anfallene knyttes til tidligere hendelser i livet hennes? I behandlingsrommet begynner Hilde Wangel å fortelle: om barndommen i en liten bygd langt nord i Norge; om morens død og farens sorg og skyldfølelse; om stemoren Elidas mørke sider og lengsel mot havet; og om den tilreisende byggmesteren som hun beundret, som nærmet seg henne og som hun, ti år senere, oppsøkte for å gjøre krav på det hun var blitt lovet.

Tilværelsen på kontinentet blir etter hvert uutholdelig, og Hilde Wangel reiser hjem til søsteren Bolette og hennes familie i Oslo. Hilde unnslipper imidlertid ikke skyggene fra tiden i Berlin. Hun gjenopptar kontakten med den tidligere forloveden Jørgen Friel - forsker i mineralogi og nyslått medlem i Nasjonal Samling. Og idet en ny verdenskrig bryter ut, har Hilde Wangel tatt fatale valg.

Klas Östergrens roman er et originalt og rikt portrett av en av Ibsens sterkeste biroller: Hilde Wangel fra "Fruen fra havet" og "Byggmester Solness". Satt i et Europa på randen av krig sirkler romanen elegant og undrende inn en kvinne som både er fange i eget liv og samtidig merkverdig fri. Östergren løfter på imponerende vis Hilde Wangel ut av Ibsens dramaer, betrakter henne fra ulike vinkler og gir henne et langt, sammensatt og gåtefullt liv.

"Hilde Wangel" er en roman fritt etter Henrik Ibsens "Fruen fra havet" og "Byggmester Solness".

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788249520459

EAN 9788249520459

Serie Ibsen NOR

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Berlin

Romanen Hilde Wangel av Klas Östergren er en del av Ibsen Nor, som i tillegg er romanen Nora av Merete Pryds Helle og Vigdis Hjorth med romanen Henrik Falk. Romanene ble utgitt i 2019. Jeg har tidligere lest og skrevet om en av romanene i innlegget:
Nora av Merete Pryds Helle – en roman fritt etter Henrik Ibsens Et dukkehjem

Før jeg leste romanen til Klas Östergren, så jeg Henrik Ibsens Fruen fra havet og Byggmester Solness i fjernsynsteateret. I begge oppsetningene spiller Minken Fosheim (f. 1956 – d. 2018) Hilde Wangel. Derfor ble det henne jeg så for meg som Hilde Wangel når jeg leste romanen

Etter å ha lest Nora til Merete Pryds Helle gledet jeg meg jeg meg til å lese romanen Hilde Wangel. Men det ble ikke den store leseopplevelsen. Det er ikke noe å si på kvaliteten på språket. Tror også at det at jeg så fjernsynsteatrenes oppsetning var en fordel. Uten å ha sett forestillingene hadde jeg neppe forstått prosjektet med romanen. Romanen kunne med fordel vært kortere. Jeg gikk lei på slutten av lesingen, og avslutningen ble bare en transportetappe for å få lest ferdig.

Jeg lånte romanen av biblioteket. Og akkurat nå er jeg glad jeg står i lang kø for å lese romanen til Vigdis Hjorth Henrik Falk. Kjenner at jeg er litt lei Henrik Ibsens akkurat nå.

Må det bety noe, må man ha fullstendig soleklare motiver for alle sine handlinger? Kan man ikke bare gjøre noe som føles rett og riktig i øyeblikket, uten å analysere alle mulige fremtidige konsekvenser?

• "Nora - roman" av Merete Pryds Helle
  • "Bøen - noveller" av Joakim Hunnes