Plommetreet

av (forfatter) og Arve Torkelsen (oversetter).

Juritzen forlag 2015 Innbundet

Christine jobber som hushjelp for en rik, jødisk familie og har ingen tanker om å forandre på livet sitt. Alt blir annerledes når hun blir kjent med Isaac, sønnen i familien. Han introduserer henne for kunst, musikk og bøker og viser at verden består av mye mer enn den lille, tyske landsbyen de bor i.
Framtiden de to drømmer om å dele blir truet når Hitler kommer til makten. Isaac og Christine blir brutalt revet fra hverandre når Isaac blir sendt i konsentrasjonsleir.

Christine gir aldri opp håpet om å redde ham. Hun planter et plommetre i håp om at den dagen det blomstrer, skal de to være sammen igjen.

Plommetreet er en gripende historie om kjærlighet og mot.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788282056342

EAN 9788282056342

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland

• "Redningsmenn - skandinaviske aksjoner for å redde fanger fra tyske konsentrasjonsleire i krigens siste år" av Bo Lidegaard
  • "Si bare ett ord - roman" av Pål Gerhard Olsen
  • "Kanskje danser vi i morgen" av Ruth Hogan
  • "Bekymringsmelding for Hanna Tidemann - roman" av Jon Krog Pedersen
  • "Den amerikanske sjømannen - en Skagen-krønike" av Karsten Lund
  • "Den store flukten - historien om andre verdenskrigs dristigste fangeflukt" av Guy Walters
  • "Søstre i krig" av Gill Paul
  • "Skjulte skatter" av Johnnie Alexander
  • "Tårer forandrer ingenting" av Espen Dekko
  • "Ingen ba for dem" av Khaled Khalifa
  • "Carl Fredriksens transport - den ukjente historien om krigens største heltedåd" av Hilde Vesaas
  • "Det lovede land" av Sebastian Barry