Skuddene i Tbilisi

i fotsporene til bohemen Dagny Juel

Kagge 2006 Innbundet

Dagny Juel tilhører norsk kulturhistorie som forfatter, men mytene om denne kvinnen har i alle år kastet skygger over hennes litterære produksjon. Dagny Juel er legedatteren fra Kongsvinger som blir bohem i Berlin. Hun befinner seg i sentrum av en kunstnerkrets, som består av blant andre Edvard Munch, August Stringberg og Sigbjørn Obstfelder. 33 år gammel blir hun skutt av en polsk beundrer i Tbilisi, Georgia. Forfatteren har reist i fotsporene til Dagny Juel i et forsøk på å gå dypere inn i myten omkring denne originale og sterke kvinnen. Var hun Strindbergs elskerinne? Stod hun modell for Munchs Madonna, og hva skjedde i ukene før hennes tragiske død? Har litteraturliste.

Dagny Juel var legedatteren fra Kongsvinger som ble bohem i Berlin, og som ble skutt og drept i Tbilisi, Georgia, bare 33 år gammel. Hun var utdannet pianistinne pg skrev både lyrikk og prosa. Dagny Juel er en myteomspunnet kvinne, som var en sentral del av en kunstnerkrets som blant annet bestod av Edvard Munch, August Stringberg og Sigbjørn Obstfelder. Kristin Valla har reist i Dagny Juels fotspor og forsøkt å finne ut hvem denne originale og sterke kvinnen var. På veien møter hun norske kunstnere i utlandet, moderne bohemer som over hundre år etter Dagny Juels død fremdeles er forelsket i henne. Kristin Valla (f. 1975) er redaksjonssjef i Costume, og har tidligere skrevet romanene Muskat (2000) og Turister (2003), samt reiseboken Verdens fineste. 55 romantiske reisemål (2004)

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt person Dagny Juel

En tidlig morra da jeg hadde lest 2/3 del av boken Skuddene i Tbilisi av Kristin Valla der hun går i forsporene til bohemen Dagny Juel, lest jeg denne anmeldelsen:

Intet nytt fra bohemfronten Skudd i mørket

Jeg hadde så langt kost meg veldig med boken om Dagny Juel, og jeg ble skikkelig sur av å lese anmeldelsen. Fornærmet på vegne av min egen leseopplevelse. Samma det, tenkte jeg og leste videre. Nå er boken lest, og jeg har hatt en super leseopplevelse. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg har lest den. Tvert imot. Jeg digger slike bøker som Kristin Valla har skrevet! For meg var boken ikke et skudd i mørke.

Det var en annen tidlig morra på vei til jobben i sommer jeg hørte på radioprogrammet Museum, et reprise fra 23. januar 2016:

«Blomster på Dagny Juels grav På Kukia-gravlunden, litt øst i Georgias hovedstad Tbilisi, ligger forfatteren Dagny Juel (1867-1901) begravet. Hun ble begravet på sin 34 års fødselsdag – tre dager etter at hun ble skutt og drept på et hotellrom i byen. «På tross av en beskjeden litterær produksjon, er hun likevel viktig kvinne i norsk litteraturhistorie, sier tidligere direktør ved Kvinnemuseet på Kongsvinger, Kari Sommerseth Jacobsen. Dagny Juels pikerom, er en del av museet som altså holder hus i Juel-familiens hjem Rolighed – like under festningen på Kongsvinger. «Hun var en av de første kvinnene som skrev «jeg», for eksempel «jeg visste at jeg ville ha ham», altså en kvinne som var den aktive, som hadde en egen vilje. På dette området var hun tidlig ute, sier Sommerseth Jacobsen. Hun reiste til Berlin for å studere klaverspill og havnet fort i bohemmiljøet på kneipa «Zum Schwarzen Ferkel» - den sorte grisen. Det var Edvard Munch som introduserte henne for stedet. Der var også August Strindberg. Juel var modell for Munch og hun påvirket i det hele tatt mennene rundt seg. Hun ble gift med den notorisk utro Stanislaw Przybyszewski – en polsk forfatter som skrev på tysk. Sommeren 1901 skulle ekteparet til Tbilisi. De skulle reise sammen med familievennen Wladyslaw Emeryk. Rett før toget skulle gå steg ektemannen av og fortalte at han skulle komme senere. Hun hadde med seg sønnen Zenon. Etter bare noen dager skjøt Wladyslaw Emeryk henne med to skudd. Jørn Holme har lenge interessert seg for skjebnen Dagny Juel og under et offisielt besøk i Tbilisi – hvor han hadde møter og seminarer sammen med georgiske vernemyndigheter, var det satt av tid til å besøke Juels grav. «Det er spesielt å være her. Norge og Georgia er to svært ulike land. Likevel – vi er omtrent like mange i hvert land. Vi har den samme store naboen. Og kulturelt sett deler vi den lange kristne kulturtradisjonen. I tillegg så trekker Dagny Juel en linje mellom oss, sier Jørn Holme. «

Jeg hadde lest om Dagny Juel i bøker om Munch, men kun som en fotnote. Det var etter å ha hørt på radiprogrammet på NRK jeg fant frem til boken til Kristin Valla. Jeg skal ikke undervurdere en bokanmeldelse, men for meg var boken som ble utgitt i 2006 midt i blinken. En helt utrolig historie. Om det er litterære svakheter med boken får så være; historien om Dagny Juel var verdt å lese om.

Jeg er skikkelig fan av Kari Bremnes. Men det jeg ikke var klar over, er at på sin CD «Og så kom resten av livet» har hun en låt tilegnet Dagny Juel som hun forteller om her i på Førkveld fra 2012 Del 2. Låten er «På kanten av et liv», en av låtene jeg ikke har merket meg tidligere. Men etter å ha lest boken, ble jeg helt rørt av å lytte til den.

Link til blogginnlegget omtalen er kopiert fra

• "Hilde Wangel - roman" av Klas Östergren
  • "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport
  • "Knut Alvssons krig - ridderen som ville erobre Norge" av Øystein Hellesøe Brekke
  • "Kvinner uten menn - roman" av Shahrnūsh Pārsīpūr
  • "Faste rammer - roman" av Halvard Hølleland