Murat Idrissis død

av (forfatter) og Hedda Vormeland (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

En knyttneve av en roman om en flyktnings død

To unge kvinner på vei hjem fra ferie i Marokko blir overtalt til å smugle en gutt over Gibraltarstredet. Han klemmer seg inn i den lille luken i bagasjerommet der reservehjulet pleier å ligge. Det er umenneskelig trangt, men friheten som venter på den andre siden, gjør at smerten er til å bære.
Da bilen ankommer spansk territorium, er gutten død.
De to kvinnene befinner seg plutselig i et mareritt. Medskyldige som de er, kan de ikke gå til politiet. De har knapt noen penger igjen, og ikke noe sted å gjøre av seg. Og mens de kjører langs øde spanske motorveier, blir lukten av død i bilen sakte, men sikkert uutholdelig.
Murat Idrissis død er en gripende skildring av unge mennesker i møte med en flyktnings skjebne. Usentimentalt og effektivt viser Nederlands viktigste samtidsforfatter, Tommy Wieringa, hvor tilfeldig og nådeløst vår verden er skrudd sammen.

ISBN13 9788205527607

EAN 9788205527607

Omtalt sted Marokko

To jenter er på vei hjem fra ferie i Marokko da de blir overtalt til å smugle med en gutt i bilen over Gibraltarstredet til Spania. Han legger seg ned i den lille plassen der reservedekket vanligvis ligger. Da de kommer til Spania, finner de gutten død.

Dette er en novelle som er lettlest, leses på en times tid. Trist historie som viser hvordan flyktningers skjebne kan bli.
Les hele omtalen her

• "Kart over Canada - noveller" av Dorthe Nors