Taushetens øy

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Aschehoug 1999 Innbundet

Taushetens øy er historien om en 42-årig lærer i London. Som ung forlot han sitt hjemland Zanzibar for å studere i England, og lever nå sammen med en engelsk kvinne og deres datter. Dette holder han imidlertid skjult for resten av familien i Afrika, og samtidig vever han et nett av løgner om sin egentlige bakgrunn for sin engelske samboer. Etter tyve år kulminerer det hele under et besøk hos hans afrikanske slektninger, der han blir tvunget til å ta et oppgjør med seg selv og sin egen identitet.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788203202803

EAN 9788203202803

Omtalt sted England Tanzania

Tildelt litteraturpris Nobelprisen 2021

Mottager av Nobelprisen i litteratur 2021.
Da en 42 år gammel lærer rømte fra Zanzibar, trodde han at han sannsynligvis aldri ville komme tilbake. Drømmen om å studere i England betydde mer. Men ting blir ikke helt som han forestilte seg, skolen der han underviser, er trang og voldelig, han begynner å glemme hvordan det er å høre til. Men så kommer Emma, som vender seg bort fra sin egen hvite middelklassens røtter for å tilby ham kjærlighet og gi ham et barn. Til gjengjeld vever han et nett av løgner om sitt eget hjem, og han holder henne skjult for familien sin. 20 år etter blir han tvunget til å ta et oppgjør med seg selv og sin egen identitet. Da han erkjenner sannheten, forandres samtidig hele hans syn på livet.

Bokas hovedperson er fra Zanzibar. Med god hjelp kom han til England, og fikk både oppholdstillatelse og studieplass. Underveis i studiet, møter han britiske Emma, og de blir et par. Emmas foreldre er utpregede rasister, og forholdet til «svigersønnen»blir ikke bedre av en uplanlagt graviditet. Det unge, ugifte paret får god hjelp med datteren, og det trengs, for de er begge overveldet av ansvaret.
Emma synes det er veldig rart at besteforeldrene på Zanzibar ikke tar mer kontakt. Det virker som at de ikke vil ha noe med dem å gjøre. Barnefaren svarer unnvikende på alle spørsmål om dette. Han kan godt fortelle glorifiserte historier fra fortiden, men nåtiden er tabu.
Så kommer muligheten for å besøke hjemlandet, noe som snur opp ned på alt.

Fengende og spennende om kulturforskjeller og utvandring.
Forfatteren fikk Nobels litteratupris i år.

Etter en stund hadde jeg vent meg til tingenes tilstand og spilte rollen jeg var blitt tildelt så høflig jeg kunne, høstet til og med lovord fra stefaren min for at jeg var så veloppdragen og gjorde som jeg ble bedt om.

Bøker som handler om mennesker som må forlate sitt land og som gir oss et nytt perspektiv og forståelse av innvandring.

Vi møter dette daglig i nyhetene, men uten å ta innover oss det menneskelige aspektet og desperasjonen.

Innspill til flere bøker på listen mottas med takk og innledes fortløpende.

Jeg har som mål å lese flere Nobelprisvinnerene i litteratur. På denne lista vil jeg legge inn de jeg har lest og fylle på etterhvert.

Vi som møtes og diskuterer bøker (privat lesesirkel)

• "Maud Martha - roman" av Gwendolyn Brooks
  • "Til minne om minnet - romanse" av Marija Michajlovna Stepanova