Snart er dette lenge siden

noveller

Gyldendal 2015 Innbundet

Om livets underkommuniserte sider

Om kjærlighet som plutselig oppstår og den som brått tar slutt. Barnet som forsvant, mensen som kom så altfor tidlig og forelskelsen som fortsatt lever. En niqab og en nyttårsaften utenom det vanlige. Noveller om kvinner og menn, i ulike stadier i livet, i deres møte med det fremmede, med ensomheten og hverandre.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205477476

EAN 9788205477476

...et fellestrekk hos folk med dårlig sovehjerte, var at de i det minste hadde mye empati. Psykopater derimot, sa han, sov alltid godt, hvis det var noen trøst.

(...) men i de årene hun hadde bodd her, var fire par blitt skilt i de nærmeste fem husene. Og i deres, da. Men overrasket var hun vel ikke. Forbrukersamfunnet oppfordret ikke akkurat til varige ordninger.

Du er laget for de små anledninger du, pleier han å si. I morgenkåpe en vanlig søndag morgen. Når ingenting spesielt skal skje. Da har vi det fint.

Han liker best å prate om ting som ikke betyr så mye, sier han. Verden er for opptatt av ¨å søke etter mening. Som om livet er kunst som må ha mengder av fortolkninger for å gi oss noe tilbake.

For det hadde skjedd med barnet hennes det som ikke skulle skje, som hun hadde lovet aldri skulle gjenta seg, å la barnet bli splittet, delt opp som en hytte, i mine og dine uker. Mens hun selv hadde hatt storesøsteren sin. De flyttet frem og tilbake sammen. Hjemme var å være sammen med henne. Kanskje det er derfor han sitter der foran TV-en. TV-programmene er blitt hjemme for ham.

• "Vi levde i går - roman" av Naja Søtje-Thomsen
  • "Garden under jorda" av Brynjulf Jung Tjønn