Pappaklausulen

av (forfatter) og Andreas Østby (oversetter).

Gyldendal 2018 Innbundet

En personlig roman om blodsbånd, familiehemmeligheter og generasjonskløfter av en av Sveriges modigste og mest anerkjente forfattere.

En pappa vender tilbake til Sverige for å hilse på en familie han ikke har sett på lenge. Datteren er gravid med feil mann, hans nevrotiske sønn har selv blitt far, og nå vil han at pappaen som er blitt farfar skal ta vare på seg selv. Den en gang inngåtte pappaklausulen må reforhandles. Men er det mulig uten at en krig bryter ut mellom far og sønn?
Jonas Hassen Khemiri er en av Sveriges modigste, mest anerkjente og prisbelønte forfattere. Pappaklausulen er en personlig roman om blodsbånd, familiehemmeligheter og generasjonskløfter, og den krevende øvelsen å holde sammen som familie, uansett hva som kommer. Den er skrevet med et nådeløst klarsyn, med råhet og presisjon.
Pappaklausulen er Jonas Hassen Khemiris femte roman på norsk. Den lanseres parallelt i Sverige og Norge

ISBN13 9788205513549

EAN 9788205513549

Omtalt sted Sverige

Middagen tar førtifem minutter, og da de er ferdige, ser kjøkkenet ut som en krigssone, og moren og faren har sagt en halv setning til hverandre

Nå er du voksen, sa faren og prøvde å holde tårene tilbake. Nå er du fri til å gjøre nøyaktig hva du vil med livet ditt. Jeg lurer på å ta et hvilår, sa hun. Hm, sa moren. Skal du begynne med narko også, sa faren? Du kan velge helt selv hva du skal studere videre, sa moren. Lege eller ingeniør, sa faren. Valget er ditt.

Han elsker dem aldri høyere enn når de sover

Jeg er gymlærer. Og filmviter. Ikke engang da han sier ordet gymlærer slutter han å smile. Hvem er dette merkelige mennesket? Faren ser på mannen som ikke er en mann, Ford et finnes ikke en mann som smilende kan avsløre at han jobber med å tromme skolebarn, uten å skamme seg

Han tvinger av seg skotrekkene, og på vei ut mot vognen, med en halvsovende ettåring i armene, tenker han på hvor sykt det er at han ikke engang kan levere i barnehagen uten å føle krav om å prestere

• "Kompaniet av dikta sjeler - roman" av Wanda Marasco
  • "Gutter og mordere og andre fortellinger" av Hermann Ungar