Hun ba om det

av (forfatter) og Line Almhjell (oversetter).

Kagge 2018 Innbundet

Prisbelønt roman som går rett inn i en brennaktuell debatt. Om voldtekt og sårbarhet - om hvor alene du er når det verste skjer.

Emma er atten, penest av alle, populær og selvsikker. Det er sommer i en liten irsk by, og det er party-time. Alle er der, og alles øyne er på Emma.

Morgenen etter finner foreldrene henne i oppkjørselen foran huset. Bevisstløs og ustelt. Det ser ut som om noen har slengt henne fra seg der.

Men Emma husker ingenting. Det eneste hun vet, er at ingen svarer på meldingene hun sender. På skolen dagen etter, trekker folk seg unna. Hun vet at de snakker om henne. Og at noen har postet bilder av henne. #HoreEmma. Bilder hun aldri kommer til å glemme.

Det går med lynets hastighet. Bildene er overalt. Rektor insisterer på å anmelde. Foreldrene vet. Media fra nær og fjern vil snakke med henne. Naboer velger side. Det er tross alt snakk om de populære og kjekke fotballguttene, byens stolthet. Og var det ikke sånn at Emma nesten ba om det?

«Modig og viktig» The Telegraph

"En viktig, velskrevet og troverdig roman." Dagbladet

Forlag Kagge

Etter en stor fest, finner foreldrene til Emma henne på trappen utenfor døra. Det ser ut som noen bare har slengt henne fra seg, som søppel.
Hun husker ingenting, men snart får hun se bildene som alle har sett. Bildene av hennes kropp. Bein som presses fra hverandre. Rosa folder.
Hun pleide å være selvsikker, vakker og populær. Nå er hun stemplet som hore. En som ødelegger andres liv. En løgner. Slut bitch ludder hore. «Enkelte mennesker fortjener å bli pisset på».

Denne boka er lettlest, medrivende og ikke minst brennaktuell. Vi er med i Emmas tanker gjennom boka, og blir kjent med hvem hun var før festen og hvordan hun kjemper for å bli trodd etterpå.

• "Svart senker natten seg" av Aleksander Kirkwood Brown
  • "Kistefjes og andre mareritt" av Aleksander Kirkwood Brown