Leselyst

om bøker, liv og litteratur

Kagge 2018 Innbundet

En bok for alle som er glad i å lese, og som sier noe om hva som skjer når vi leser.
«Hvorfor leser vi? Spørsmålet har like mange svar som det har lesere: Vi leser for bekreftelse og for motstand, for nytelse og for lærdom, for atspredelse og av kjedsomhet, for å lære og for å slippe å lære, for å finne oss selv og for å komme bort fra oss selv, for å glemme og for å huske.»
"Leselyst" springer ut av kjærlighet til litteraturen. Boka beskriver hvordan lesere blir rystet, oppslukt og berørt av litteratur. Den spør hva som skjer når vi leser, og forteller om litteraturens betydning for hvordan vi lever og tenker. Hvorfor oppleves det å lese som en livsnødvendighet? Kjærligheten til litteratur er ingen ensom kjærlighet; tvert imot blir den som leser innlemmet i et fellesskap av andre lesere.
Boka er en hyllest til litteraturen og er tilegnet alle som leser, uansett situasjon eller bakgrunn.

Forlag Kagge

ISBN13 9788248922094

EAN 9788248922094

Lesing er en form for erindringskunst; den som leser, holder forbindelsen til fortiden åpen. Felles for alle som leser over tid, er at minner, tekstbrokker, ord og setninger fra det vi har lest, danner lag på lag av litterære årringer i oss som samlet utgjør et slags privat og usynlig bibliotek.

Når vi er unge, tror vi kanskje, eller vi håper, at følelsen av ubehag og utilstrekkelighet vil gå over. Det gjør den vel også for noen, men min erfaring er i hvert fall at de fleste av oss strever rundt i vårt lille liv, og lengter etter at det skal bli større.

• "Det skjer nå - fortellinger fra en feministisk revolusjon" av Helena Brodtkorb
  • "Bokhandlerens beretning - roman" av Charlie Lovett
  • "Maleren - roman" av Sigrun Slapgard