Leselyst

om bøker, liv og litteratur

Kagge forlag 2018 Innbundet

En bok for alle som er glad i å lese, og som sier noe om hva som skjer når vi leser.

«Hvorfor leser vi? Spørsmålet har like mange svar som det har lesere: Vi leser for bekreftelse og for motstand, for nytelse og for lærdom, for atspredelse og av kjedsomhet, for å lære og for å slippe å lære, for å finne oss selv og for å komme bort fra oss selv, for å glemme og for å huske.»

"Leselyst" springer ut av kjærlighet til litteraturen. Boka beskriver hvordan lesere blir rystet, oppslukt og berørt av litteratur. Den spør hva som skjer når vi leser, og forteller om litteraturens betydning for hvordan vi lever og tenker. Hvorfor oppleves det å lese som en livsnødvendighet? Kjærligheten til litteratur er ingen ensom kjærlighet; tvert imot blir den som leser innlemmet i et fellesskap av andre lesere.

Boka er en hyllest til litteraturen og er tilegnet alle som leser, uansett situasjon eller bakgrunn.

«Ingen bokelskere bør går glipp av litteraturprofessor Tone Selboes bok «Leselyst - Om bøker, liv og litteratur». Selboe går på en stillferdig og folkelig måte inn i lesningens mysterier, hva det er som får oss til å bli lesere og hvilket utbytte vi kan forvente oss." DAGBLADET

Forlag Kagge forlag

ISBN13 9788248922094

EAN 9788248922094

En herlig liten bok for oss som elsker å lese og elsker skjønnlitteratur. Får satt ord på hvilken stor betydning denne lesningen har i liv og samfunn. Ingen grunn til å slutte å lese mao. Korte og lettleste kapitler

Toget er et egnet og typisk lesested. De fleste som reiser med tog, sitter med blikket i en bok, et blad, et nettbrett eller kanskje helst en mobiltelefon. Togkupeene, især stillevognene, er i dag en slags blanding av et mobilt leserom – uten bokhyller, men med små arbeidsbord foran hver stol – og et sovested, hvert menneske for seg, men likevel sammen.

Lesing er en form for erindringskunst; den som leser, holder forbindelsen til fortiden åpen. Felles for alle som leser over tid, er at minner, tekstbrokker, ord og setninger fra det vi har lest, danner lag på lag av litterære årringer i oss som samlet utgjør et slags privat og usynlig bibliotek.

Når vi er unge, tror vi kanskje, eller vi håper, at følelsen av ubehag og utilstrekkelighet vil gå over. Det gjør den vel også for noen, men min erfaring er i hvert fall at de fleste av oss strever rundt i vårt lille liv, og lengter etter at det skal bli større.

Hvorfor leser vi? Spørsmålet har like mange svar som det har lesere. Vi leser for bekreftelse og for motstand, for nytelse og for lærdom, for atspredelse og av kjedsomhet, for å lære og for å slippe å lære, for å finne oss selv og for å komme bort fra oss selv, for å glemme og for å huske.

• "Av jord - roman" av Kirsti Blom
  • "Bjørnejegerskens bekjennelser - roman" av Berit Hedemann
  • "Kuk og hjarta" av Heidi-Anett Haugen
  • "Boken - en hyllest" av Burkhard Spinnen
  • ""Jeg trodde klitoris var en selskapsdans" - og 300 andre sitater fra kvinner" av Marta Breen
  • "Melanin hvitere enn blekemiddel - dikt" av Sumaya Jirde Ali
  • "Om muser og menn" av Marta Breen