Doris

en sjøroman

Oktober 2018 Innbundet

"Doris er ingen kvinne. Den absurde tanken på at noen en gang skal omtale henne som dame, kan få henne til å bryte ut i høy, hånlig latter. Doris vet hva hun er. Folk må ikke tro at hun ikke skjønner at de betrakter henne, her hun står og ruver midt i glaningen på yachtens tak, stygg og deilig, det avhenger av hvem som ser".

Den 14-årige Doris og hennes far Roy Arne Holmås er på ferie et sted langs Norges vestkyst i en yacht på over femti fot, også den kalt Doris. Doris og faren har latt moren Bella og resten av reisefølget sitt i stikken og seiler tilsynelatende planløst rundt på havet. Tenåringen Doris bærer med seg motvilje og ambivalens på reisen, både mot foreldrene og mot livet på sjøen, mens hun jakter på mobildekning og drømmer om gjensynet med sin tretten år eldre flamme, Jimmy. Hvilke planer har egentlig den uforutsigbare faren hennes? Hvor skal de? Og hvor lenge har han tenkt at de skal være på reise?

"Doris" er en skarp skildring av tenåringslivet og et far-datter-forhold i ubalanse, på samme tid humoristisk og sår. Det er en varm og nådeløs beretning om å være under kontinuerlig oppsyn og om til stadighet å ha et blikk utenfra på seg selv.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2018