Skeivt ut

reiser i homofobiens land

Pax 2017 Innbundet

De siste tiårene er homofiles levekår og rettigheter forbedret radikalt på verdensbasis. En rekke stater har avkriminalisert homofili og innført partnerskapslover, ekteskapslover og vern mot diskriminering.
Men det finnes land der utviklingen går motsatt vei. Uganda og Nigeria har innført nye antihomolover. I Russland og Tyrkia er holdninger og lovverk forverret og homoparader blitt forbudt. Samtidig er homofobe land som Jamaica og Iran upåvirket av våren i Vesten. Resultatet er et globalt gap, der forskjellen mellom de liberale og de restriktive landene bare øker.

Hvorfor følger ikke disse landene utviklingen i resten av verden? Hva er årsaken til tilbakeslagene? Journalist og sosiolog Pål Vegard Hagesæther besøker Russland, India, Uganda, Iran, Tyrkia og Jamaica for å få innsikt i situasjonen. Han møter homofile, lesbiske, bifile, og transpersoner for å se hvordan homofobien påvirker deres hverdag, og hans konfronterer myndigheter, religiøse ledere og andre aktører.

Forlag Pax

• "Homo - for deg som er, lurer på om du er eller har lyst til å bli homo" av Anette Trettebergstuen
  • "Vi - samarbeid -  fra celle til samfunn" av Dag O. Hessen
  • "Denne boka er homo" av James Dawson
  • "Kampene - et portrett av Kim Friele" av Ola Henmo
  • "Nå skjer det" av Sofia Nordin
  • "Folket, det er meg - den europeiske høyrepopulismens vekst og framtid" av Simen Ekern
  • "Håkon - roman" av Åsmund H. Eikenes
  • "Skogens historie - og den besværlige trangen til å spore ulv" av Reidar Müller
  • "Da himmelen falt - om retten til å velge hvem man skal gifte seg med" av Nazish Khan
  • "Leons hemmelighet" av Tor Fretheim
  • "Jølster hotell - historier frå eit asylmottak" av Katrine Sele