Folket, det er meg

den europeiske høyrepopulismens vekst og framtid

Spartacus 2017 Innbundet

2017 var året da høyrepopulismen skulle seire i land etter land. Inspirert av Brexit-sjokket i Storbritannia og Donald Trumps seier i USA, samlet Europas høyrepopulister seg i Koblenz i Tyskland. Her var selvsikre og intense Marine Le Pen. Her talte den kompromissløse nederlandske politikeren Geert Wilders smilende i sin designerdress. På scenen sto strikte Frauke Petry fra Tyskland og den folkelige norditalieneren Matteo Salvini. Disse partilederne representerer Europas fremtid - mente de selv - for de leder an i kampen mot EU, mot innvandring og for en ny patriotisme. «Historien skrives foran øynene våre», fortalte en begeistret Marine Le Pen.

Forfatter Simen Ekern har reist gjennom Europa og møtt partiledere, ideologer og velgere for å fortelle om vår tids mest omdiskuterte politiske bevegelser. Franske Le Pen er frontfiguren i alliansen, og Ekern viser hvordan hun overtok partiet fra sin far og gjorde Nasjonal Front til et moderne og stuerent parti. Da hun tapte presidentvalget våren 2017, konkluderte EU-parlamentets president med at «Populismens vekstsesong er over». Simen Ekern forklarer hvorfor det kan være for tidlig å puste lettet ut.

«Folket, det er meg» er en bok som både opplyser, overrasker og underholder med sine kunnskapsrike analyser og reportasjer.

Forlag Spartacus

Omtalt sted Europa

Popsugar sin leseutfordring, og bøkene jeg har lest.

• "Uten nåde - en ransakelse" av Fredrik Virtanen
  • "Første verdenskrig - en kort historie" av Norman Stone
  • "Vi - samarbeid -  fra celle til samfunn" av Dag O. Hessen
  • "Skeivt ut - reiser i homofobiens land" av Pål Vegard Hagesæther
  • "Nazismens idéunivers" av Carl Müller Frøland
  • "Stein på stein - på sporet av den største masseutryddelsen i jordens historie" av Henrik H. Svensen
  • "Kina - den nye supermakten" av Sun Heidi Sæbø
  • "Balkanisering av Europa - hvordan populisme og innvandring splitter oss" av Sylo Taraku
  • "Kjellermennesker - om populisme og vanskeligheten med å være menneske" av Carsten Jensen
  • "I hatets fotspor" av Øyvind Strømmen
  • "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland
  • "Norsk islam - hvordan elske Norge og Koranen samtidig" av Mohammad Usman Rana