Da fascismen kom til Norge

den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928

av (forfatter) og Steffen Kverneland (illustratør).

Dreyers forlag 2015 Innbundet

Sommeren 1927 var Oslos største møtelokale fylt til trengsel da den kontroversielle børsspekulanten og grossisten Karl Meyer stiftet Den Nasjonale Legion, den første norske fascistbevegelse. Da Meyer forlangte at Stortinget ble avsatt og at det ble innsatt en diktatorisk regjering som kunne få bukt med gjeldskrisen og knuse arbeiderbevegelsen, klatret verdige Oslo-borgere opp på stolsetene i jubelrus.

Den Nasjonale Legions korte levetid fra sommeren 1927 til våren 1928, med sine rabaldermøter, demonstrasjoner, gatekamper og brutale overfall, er både ukjent, spennende som en kriminalroman og til tider ufrivillig komisk.

Boken presenterer for første gang denne historien, inkludert portretter av legionens svært fargerike lederskikkelser, som den talentfulle forfatteren og samfunnsdebattanten Erling Winsnes og «Norges sterkeste mann», sirkusdirektør Karl Norbeck. I tillegg gir den et levende bilde av "det nervøse" 1920-tallets politiske-, sosiale- og kulturelle liv, noe som belyser hvorfor fascismen på denne tiden virket appellerende på overraskende mange nordmenn.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Norge

Tildelt litteraturpris Riksmålsforbundets litteraturpris 2015

• "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Norge i vikingtid - våre historiske og kulturelle røtter" av Torgrim Titlestad
  • "Armageddon - kampen om Tyskland 1944-45" av Max Hastings
  • "Tredveårskrigen - en europeisk katastrofe 1618-1648" av Dick Harrison
  • "1914 - inn i katastrofen" av Roy Andersen
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette H. Storeide
  • "Ung gigant - Winston Churchill og opptakten til første verdenskrig" av Jon Hustad
  • "Ivans krig - liv og død i den røde armén 1939-1945" av Catherine Merridale
  • "Oppgjørets time - om landssvikoppgjørets skyggesider" av Ingerid Hagen
  • "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport
  • "Romerrikets historie - republikkens vekst og fall" av Jon W. Iddeng
  • "Utbruddet av andre verdenskrig - Hitlers angrep på Polen i 1939" av Marco Smedberg