CIA i Norge

den hemmelige historien

Kagge 2016 Innbundet

Den sjokkerende historien om hvordan CIA opererte på norsk jord.

Like etter andre verdenskrig kommer en amerikansk forretningsmann med norske aner til Oslo. Han skal bygge opp CIA-organisasjonen i landet.

Det første samarbeidet blir til i krigsårene. Under den kalde krigen vokser amerikanernes interesse for Norge radikalt. Stay Behind-våpenlagre opprettes, norske selskaper og institusjoner lar seg villig rekruttere til hemmelig etterretning. Med nærheten til Sovjetunionen er Norge en viktig lyttepost.

Geir Jan Johansen forteller historien om CIA i Norge i sin fulle bredde. Her er en lang rekke sjokkerende avsløringer og ukjent materiale - fra jernteppet legger seg over Europa via U2-affæren og helt frem til 1990.

«CIA i Norge» er boka for alle som er opptatt av en hemmelig del av moderne norsk historie - fortalt som en thriller.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2016

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt person USA. Central Intelligence Agency

Jeg ble overrasket over hvor mye CIA hadde drevet med i Norge. Det er ingen tvil om at mye fortsatt er hemmelig. God bok hvis du liker den slags. Mye rart, men som sagt de største operasjonene forblir nok hemmelige en stund til

• "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland
  • "Rød partisan - bak nazistenes linjer" av Nikoláj I. Obrynba
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette Storeide
  • "Tredveårskrigen - en europeisk katastrofe 1618-1648" av Dick Harrison
  • "Det svenske sviket - 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Russland blir til - fra vikingene til Ivan den grusomme" av Halvor Tjønn
  • "Drømmen om det fullkomne samfunn - fire totalitære ideologier - én totalitær mentalitet?" av Øystein Sørensen
  • "Berlinhistorier - kald krig i den delte byen" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Jakten på Olav den hellige" av Øystein Morten
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Om tyranni - tjue ting vi kan lære av det tjuende århundre" av Timothy Snyder
  • "Krigen har intet kvinnelig ansikt" av Svetlana Aleksijevitsj