Den lange oppturen

norsk historie 1945-2015

Dreyers forlag 2017 Innbundet

I Den lange oppturen forteller Finn Olstad historien om Norge siden 1945. Han gir oss de viktigste hendelsene og hovedlinjene i den norske samfunnsutviklingen i tiden etter andre verdenskrig.

I denne brede fortellingen plasserer han den norske historien i en større europeisk og verdenshistorisk kontekst, fra gjenreisningen av et utarmet og krigsherjet Europa til den akselererende globaliseringen og internasjonale integreringen vi opplever i dag. Den viser hvordan forandringene i denne perioden stort sett kommer utenfra, og hvordan Norge i mange tilfeller har vært som en kasteball for sterkere krefter.

Boken trekker sammen store, kompliserte forløp og gir en konsis oversikt over Norges historie de siste 70 årene.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788282651943

EAN 9788282651943

Omtalt tid 1945-1999 2000-tallet

• "Det 20. århundrets historie - et globalt perspektiv" av Randi Rønning Balsvik
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Martin Luther - rebell i en brytningstid" av Heinz Schilling
  • "Jevnet med jorden - brenningen av Finnmark og Nord-Troms 1944" av Per Kristian Olsen
  • "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland
  • "Martin Luther - om 1517, reformasjonen og munken som trosset keiser og pave" av Atle Næss
  • "Opp av asken - vendepunkter for nasjoner i krise" av Jared Diamond
  • "Quisling - en studie i landssvik" av Oddvar Høidal
  • "Det norske jødehatet - propaganda og presse under okkupasjonen" av Bjørn Westlie
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette Storeide
  • "Norge i vikingtid - våre historiske og kulturelle røtter" av Torgrim Titlestad
  • "Norges verste nazister - nordmenn og tyskere i Hitlers tjeneste 1940-45" av Bernt Rougthvedt