Den lange oppturen

norsk historie 1945-2015

Dreyers forlag 2017 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis! Kjøp boka hos ark.no

I Den lange oppturen forteller Finn Olstad historien om Norge siden 1945. Han gir oss de viktigste hendelsene og hovedlinjene i den norske samfunnsutviklingen i tiden etter andre verdenskrig.

I denne brede fortellingen plasserer han den norske historien i en større europeisk og verdenshistorisk kontekst, fra gjenreisningen av et utarmet og krigsherjet Europa til den akselererende globaliseringen og internasjonale integreringen vi opplever i dag. Den viser hvordan forandringene i denne perioden stort sett kommer utenfra, og hvordan Norge i mange tilfeller har vært som en kasteball for sterkere krefter.

Boken trekker sammen store, kompliserte forløp og gir en konsis oversikt over Norges historie de siste 70 årene.

Forlag Dreyers forlag

ISBN13 9788282651943

EAN 9788282651943

Omtalt tid 1945-1999 2000-tallet

Omtalt sted Norge

• "Det 20. århundrets historie - et globalt perspektiv" av Randi Rønning Balsvik
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Norge i vikingtid - våre historiske og kulturelle røtter" av Torgrim Titlestad
  • "Quisling - en studie i landssvik" av Oddvar Høidal
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette H. Storeide
  • "Arven etter Hitler - Tysklands oppgjør med naziregimet" av Anette H. Storeide
  • "Havlandet - historia om hava som skapte Noreg" av Per Anders Todal
  • "Reformasjonen - den store historien" av Frank Aarebrot
  • "1945 - hat, hevn, håp" av Alf R. Jacobsen
  • "Historien om det som ikke skjedde - kontrafaktisk historie" av Øystein Sørensen
  • "Russland er sitt eget sted - streker til et lands biografi" av Peter Normann Waage
  • "År null - en fortelling om 1945" av Ian Buruma