Tingenes tilstand

Oktober 2020 Innbundet

Tingenes tilstand er en roman som setter ord på en voksen datters vonde og kompliserte forhold til sin egen mor. Moren er psykisk syk, hun har vært det så langt tilbake datteren kan huske, og kontakten mellom dem er kuttet.

"Slik er det blitt: Det er henne eller meg.
Intellektuelt er det et paradoks: At jeg er i stand til å skrive dette, gjør meg redd for at jeg allerede er blitt for kald, at jeg allerede står for langt unna det jeg har lyst til å fortelle. At oversikten er kommet, men at den er gått på bekostning av undersikten, det den druknende ser idet hun synker ned i vannet."

"Tingenes tilstand" er en roman som på rått og usentimentalt vis setter ord på en voksen datters vonde og kompliserte forhold til sin egen mor. Moren er syk, hun har vært det så langt tilbake datteren kan huske, og kontakten mellom dem er kuttet, både fordi relasjonen tærer for mye og fordi datteren nå har en egen familie å ta seg av. Men fortsatt kjenner hun på ordløst vis morens grep om henne som noe klamt og begrensende i eget liv: Virkningen den syke moren har hatt på henne, tar ikke slutt.
Det er et sårt, kjempende jeg som forteller i denne romanen. Fortellingen om henne er fortellingen om moren, det er umulig å skille de to. Samtidig vet hun så altfor godt at det hun forteller kun vil være én versjon av familiens historie.

"Tingenes tilstand" er et portrett av hvordan det er å leve tett på psykisk sykdom. Det er en roman som berører like sterkt i kraft av sin form som sin fortelling, skrevet som den er i et mesterlig konsentrert, granskende og skarpt språk.

Forlag Oktober

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Bergen

Det er en hjerteskjærende, vond og sår beretning om hvordan det er å leve med og forholde seg til en mor som er psykisk syk. Den tar også opp fortellerens kamp mot sin egen angst som voksen.
Lillebø skriver usentimentalt om temaene hun tar opp og jeg kan ikke annet enn å anbefale boken på det aller sterkeste!

Hele omtalen kan leses her.

Fin roman om et anstrengt mor/datter-forhold som burde hatt andre vilkår

Først boken er godt skrevet og lettlest, problemet er at jeg føler hun er for utleverende i forhold til sin mor. Hun ligger jo ikke skjul på at boken er selvbiografisk, og at hun føler seg som et offer. problemet er bare det at moren er selv et offer og sykdommen utløst av hennes egen oppvekst. Jeg forstår at Lillebø har behov for å skrive dette for å bli ferdig med det, spørsmålet er vel om den burde vært utgitt, eller forblitt en dagbok. Jeg synes ikke så mye om å bruke sin egen mor (som selv er et offer) til å tjene penger selv om jeg selvsagt forstår at hennes oppvekst ikke har vært enkel.

lest i januar2021

Fysisk lesesirkel (Vi møtes)
Bøker jeg har lest sammen med "Lesesirkel for samtidslitteratur"?
Sted: Litteraturhuset i Bergen

Booklist Queen’s 2021 Reading Challenge

Gjenstår:
A productivity book
Reread of a favourite book
A book about technology

• "Min imaginære venn - dikt" av Anne Helene Guddal
  • "Ferdig med ting - roman" av Prableen Kaur
  • "I dag jeg, i morgen du" av Kjersti Annesdatter Skomsvold
  • "Den gode vennen - roman" av Bjørn Esben Almaas
  • "I beste mening" av Benedicte Meyer Kroneberg
  • "Så faller jeg - dikt" av Rebecca Wexelsen
  • "Jeg vil våkne til verden - dikt" av Karoline Brændjord
  • "Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen - roman" av Per Marius Weidner-Olsen
  • "Sannheten - en flyktnings historie om da hjemlandet ble rammet av innsyn og ærlighet" av Knut Nærum
  • "Vår" av Ali Smith
  • "Mannen som så alt - roman" av Deborah Levy