Tollak til Ingeborg

Cappelen Damm 2020 Innbundet

Dei kallar han Tollak til Ingeborg. Den gamle stabukken som bur oppe ved sagplassen. Alle veit at han har gjort ting på sin eigen måte. Alle veit kva han gjorde med dei gutane. Alle veit at ungane hans ikke kjem heim så ofte. Alle veit han tok til seg han dei kalla Oddotosken. Og alle hugsar den gode kona hans, Ingeborg. Men det er noko folk ikkje veit. Det er på tide å fortelje.

ISBN13 9788202645625

EAN 9788202645625

Språk Nynorsk

Tildelt litteraturpris Bokhandlerprisen 2020

Tollak er en mann av få ord. Han er sint, sta, og liker ikke at verden og tiden går framover. I tillegg er han periodedranker, originalen i bygda og full av kjærlighet til kona Ingeborg.
Det er ikkje slik, sa eg, at om eg ikkje seier stort, så er eg ordlaus..
Nå er hans tid kommet, og det er på tide å fortelle. I boka følger vi han mot samtalen han skal ha med ungene før han dør.

Tore Renberg skriver godt, og denne korte boken er både velskrevet, mørk og vakker. Den rommer mye, både sagt og usagt, på noen få sider. Boka kan leses i ett jafs, men les sakte og dvel ved intensiteten og drivet i fortellingen.

Jeg må tenke litt mer på Tollak og Ingeborg før jeg begynner med en ny bok, kjenner jeg. Skulle gjerne hørt Ingeborgs fortelling også, om hvordan det var å være kona til Tollak. Dette er en bok som varer lenge etter den er slutt. Anbefales!

For en skildring av en persons indre, et liv som ikke ble som man hadde tenkt, og valg man må bære med seg resten av livet, uansett. Et nydelig språk, så enkelt fortalt, så vakkert.

«Eg er Tollak til Ingeborg.
Eg høyrer fortida til.
Eg har ingen planar om å finne min plass nokon annan stad.»

Allerede i innledningskapitlet plasserer Tollak seg som en som har meldt seg ut og ikke deltar i samfunnet rundt seg. I et nydelig nynorsk språk beskrives en innesluttet mann av få ord. Han er bitter og ensom og vet at han snart skal dø. Nå har han sendt bud etter de voksne barna sine, Hillevi og Jan Vidar, for å snakke med dem før han dør. Mens han venter, tenker han tilbake på tida før kona Ingeborg forsvant, og han prøver å holde seg unna brennevinsflaska i skapet.

Ingeborg var den som brakte normalitet inn i Tollak liv. Hun hadde lett for å le, mens han var den tause og svartsynte som jevnlig hadde raptuser med drikking. Etter at byggevareutsalget etablerte seg nede i bygda, mistet Tollak kundene til saga på gården, og det ble smått med inntekter. Han sier selv: «Eg vende den nye tida ryggen for lenge sidan. Eg heldt meg her oppe i dalen, med Ingeborg, med saga, med markene og fjella, med hendene mine, med øksa, og no kjem slutten. Eg har ikkje lenger mi Ingeborg, så det vesle lyset eg har hatt i livet, det er slokna, men eg har noko att: Eg er den eg er.» (s. 13)

Dette er en vond historie. Tollak blir en slags representant for dem som ikke greier å kommunisere med ord, som er redd for å uttrykke følelser, som ikke greier å omstille seg til nye tider og som tyr til selvmedisinering for innimellom å lette på trykket. Her er det problemer som går i arv, og det lyse sinnet til Ingeborg får dårlige kår etter hvert som Tollak mislykkes.

Språket i boka kler fortellingen svært godt, en knapp stil og et ordvalg som gjør at jeg ser Tollak levende for meg. Denne boka går rett inn på lista mi over gode bøker på under 300 sider !

Om denne er det bare en ting å si - Les den! Jeg klarte ikke å legge den fra meg og leste den uten opphold. Brutal, vond, vakker, rystende og nydelig. Et mesterverk rett og slett. Det beste jeg har lest på lange, lange tider.

Det er ikkje slik, sa eg, at om eg ikkje seier stort, så er eg ordlaus.

Det tar så lang tid å komme overeins med seg sjølv.

Når to menneske møtest og fell inn i hverandre, då skakar jorda, og store ting hender.

Anger gjer ikkje om på fortida

Eg gjorde mykje skit før eg møtte deg, sa eg. Viss du får høyre nokre historier, så kan det hende det er sant.
Ho varma hendene på koppen, liksom falda dei om han.
Men eg er ikkje slik lenger, sa eg. Eg har ingen grunn for å vere slik lenger.

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

Målet er 65 bøker.

Bøker kultursirkelen har lest.
Vi velger bøker etter anmeldelser og anbefalinger. Og leser noen klassikere inn i mellom.

Samme mål som i fjor, å lese 52 bøker.

Denne utfordringen hiver jeg meg på i år🤓, ser det er flere som skal følge denne og syns 27 er et passende antall bøker. Bok utgitt i 2021
Norsk klassiker
Bok på over 300 sider
Bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å reise til
✅ Bok du har fått i gave
Ungdomsbok utgitt siste tre år
Bok fra nordisk land
En psykologisk thriller
Bok av en forfatter på H
Boken som har vært lengst på din "skal lese" liste
Vinner av EU's Litteraturpris
✅ Bok med bare bokstaver på coveret (ingen bilder)
Bok i en serie
Bok av Australsk forfatter
En blå bok
Bok med handling fra en annen krig enn 2.verdenskrig
Bok utgitt i din fødselsmåned
Bok av eller om en dame som inspirerer deg
✅ Bok om en makeover, eller ny-start
Samisk bok
En bok du har sett i noens bokhylle, enten i virkeligheten på Zoom, Tv el
Bok som spenner over tre generasjoner (besteforelder, forelder, barn)
En biografi
Bok som har samme tittel som en sang
✅ Bok med person som er funksjonshemmet
✅ Bok med en av dødssyndene som tema
Trøstebok

• "I dag jeg, i morgen du" av Kjersti Annesdatter Skomsvold
  • "Drøm om de levende - roman" av Gaute Heivoll
  • "Kobrahjerte - roman" av Toril Brekke
  • "Felemakaren - roman" av Edvard Hoem
  • "Min kinesiske farmor" av Lars Saabye Christensen
  • "En tilfeldig nordmann - den hele og fulle sannheten om Gordon Mo" av Lars Saabye Christensen
  • "Bare en mor" av Roy Jacobsen
  • "Yt etter evne, få etter behov - roman" av Olaug Nilssen