Drøm om de levende

Tiden 2020 Innbundet

Han vokser opp midt i skoghavet. Bygda er liten, likevel rommer den en hel verden. Det er revebjellene i Gunvors hage, og Jakobs brønn, det er butikken til Mass og historien om Laura Andersen som slo Jesus ned fra himmelen med en hesjestaur. Og det er Klaus som har en sprekk i beinet som ikke vil gro.

Drøm om de levende er fortellingen om en gutt med evner få legger merke til. Fra første stund ser han verden lik ingen andre. Samtidig gjør denne varheten ham utsatt og sårbar. For hvordan vil han møte de prøvelser et liv består av? Hvilke vennskap vil han få? Hva vil skje idet han møter kjærligheten? Vil han kunne takle sorg og død?

Drøm om de levende er også et gripende portrett av forfatterens egen far, fra gutt til ung mann. Resultatet er en roman fortalt med et sjeldent språklig overskudd, med nærhet og varme, i livets lys og mørke.

Forlag Tiden

Omtalt tid Etterkrigstiden 1960-1969

Lykken hennes er også hans, og hun kan se det, moren ser alt, og det er så godt at det nesten gjør vondt, for sånn er det når du elsker noen.

Han forstår at den som leser bøker, ønsker seg et annet liv. Den som leser bøker, er enten en tulling med medaljer eller en kvinne på sykkel med fortvilet ansikt. Den som leser bøker, lengter etter noe annet, noe mer, noe større, noe livet selv ikke kan gi.

Når man er død, ser man alt og hører alt, for bare når man er død, vet man hvor herlig det er å leve.

Han liker å lese, han liker å se bøkene stå pent på rekke i vinduskarmen. At de står der stille ved siden av hverandre, klare til å åpnes, men ennå lukket om hver sin gåte. Han liker at de venter på ham. At han kan gå bort og åpne dem og forsvinne fra seg selv.

Gjertrud venter i det lengste, men til sist ser hun ingen annen utvei enn å ringe til asylet på Eg og be dem ta tilbake det vanvittige kvinnemennesket Laura Andersen, som tidligere fant ro og fortrøstning hos nabokatten, men som nå bare sitter i stua om kvelden og venter på at Jesus skal komme på døra

• "Jeg, rommet - roman" av V.S. Tideman
  • "Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen - roman" av Per Marius Weidner-Olsen
  • "Lena fra Tysfjord - en historie om rasisme, svik og forsoning" av Anne-Britt Harsem
  • "Den eneste broren - roman" av Tove Nilsen
  • "Tritonus - en skjærgårdsfortelling" av Kjell Westö
  • "Tiden er ilden vi brenner i - roman" av Thomas Marco Blatt
  • "Ti minutters stillhet - rugbyspillerne som forsvant fra Mar del Plata" av Claudio Fava
  • "Bøen - noveller" av Joakim Hunnes
  • "Den gode vennen - roman" av Bjørn Esben Almaas