Drøm om de levende

Tiden 2020 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp eller selg boka hos Bookis!

Han vokser opp midt i skoghavet. Bygda er liten, likevel rommer den en hel verden. Det er revebjellene i Gunvors hage, og Jakobs brønn, det er butikken til Mass og historien om Laura Andersen som slo Jesus ned fra himmelen med en hesjestaur. Og det er Klaus som har en sprekk i beinet som ikke vil gro.

Drøm om de levende er fortellingen om en gutt med evner få legger merke til. Fra første stund ser han verden lik ingen andre. Samtidig gjør denne varheten ham utsatt og sårbar. For hvordan vil han møte de prøvelser et liv består av? Hvilke vennskap vil han få? Hva vil skje idet han møter kjærligheten? Vil han kunne takle sorg og død?

Drøm om de levende er også et gripende portrett av forfatterens egen far, fra gutt til ung mann. Resultatet er en roman fortalt med et sjeldent språklig overskudd, med nærhet og varme, i livets lys og mørke.

Forlag Tiden

Omtalt tid Etterkrigstiden 1960-1969

Gjertrud venter i det lengste, men til sist ser hun ingen annen utvei enn å ringe til asylet på Eg og be dem ta tilbake det vanvittige kvinnemennesket Laura Andersen, som tidligere fant ro og fortrøstning hos nabokatten, men som nå bare sitter i stua om kvelden og venter på at Jesus skal komme på døra

Faren ville ha alt sammen, for ingenting er bedre enn penger på rot og drømmer som kanskje kan bli virkelige

Det er umulig å snakke om det man kjenner inni seg, som er mykt som voks, og som det ikke finnes noe språk for, men som kanskje er det viktigste likevel

Og han vil være snill og god mot henne, for hun er ikke som moren hans hjemme, hun ser ikke gjennom ham, hun ser ham bare som han er

I slutten av mars drar de til sykehuset for å gjerne gipsen, da er skriften til Alise for lengst visket ut, lukten av appelsin er borte, og det er en lettelse å vite at du aldri mer skal hoppe på ski og skuffe din far

• "Vi snakket ikke om Holocaust - mor, jeg og tausheten" av Irene Levin
  • "Norske tilstander" av Lars Lenth