Omtrent på størrelse med universet

en slektsfortelling

av (forfatter) og Tone Myklebost (gjendikter).

Forlaget Press 2016 Innbundet

I Omtrent på størrelse med universet er vi tilbake i Stefánssons slående litterære univers. Boken er en frittstående fortsettelse av fjorårets roman Fiskene har ingen føtter, og fullfører historien om en islandsk families liv gjennom de siste hundre årene i Keflavík.

Da Ari vender tilbake, må han konfrontere sin egen historie på Island: oppveksten i Keflavík, forholdet til foreldrene, ekteskapet som havarerte. Samtidig forteller romanen oss om forfedrene hans: besteforeldrene som bygger seg et liv i et fattig fiskevær ved havet i mellomkrigsårene, foreldrene som flytter til Keflavík, og militærbasen der i årene etter krigen.

Romanen synliggjør de enorme kontrastene som preger det siste hundreårets historie på sagaøya, og tegner et levende og sammensatt bilde av framveksten av det moderne Island. Samtidig avdekker den tilværelsens ekko og repetisjoner, og viser oss hvordan sorgen og håpet fletter generasjonene sammen. Omtrent på størrelse med universet er en roman om kjærlighet og død. Men det er også en roman om svik, om utroskap og umulige lengsler.

Jón Kalman Stefánsson har det siste tiåret markert seg som en av Islands fremste moderne forfattere, og er høyt elsket for sine intense og lysende vakre romaner. Trilogien om Gutten ble hans store gjennombrudd internasjonalt - oversatt til 25 språk, hyllet av kritikerne og en publikumssuksess både her i Norge og i Europa ellers.

Forlag Forlaget Press

Omtalt sted Island

Er ikke dette forresten noe dere diktere burde hjelpe oss med - og kanskje forklare, ja, sånn i forbifarten, hvorfor det er så vanskelig for mennesker å være lykkelige; jeg mener, hva skal vi med diktere hvis de ikke kan hjelpe oss å leve?

Fra kjærligheten er veien til lykke og til ulykke nøyaktig like lang.

Alle var så opptatt av eget liv at ingen hadde tid eller interesse for å prøve å forandre verden.

Det er rart, søster, at man ikke umiddelbart kjenner forskjellen på flukt og motet til å endre livet sitt.

Vakre ord er ingenting verdt dersom de ikke gjør oss til bedre mennesker.

• "Den sjuende sønnen" av Árni Thórarinsson
  • "Irene Panikk" av Carin Hjulström