Forklaringen

Tiden 2021 Innbundet

November 1967. En femten år gammel jente blir funnet knivstukket i et skogsområde like utenfor sentrum. Avisene tar frem krigstypene. Hele byen befinner seg i sjokk. Hvem kan ha gjort dette? En ung mann kommer raskt i politiets søkelys. Arne Isaksen er tjueen år gammel. Han har allerede en historie med ordensmakten, og betegnes som «åndssvak». De tar ham med til stasjonen, og han tilstår. Likevel er det noe som ikke stemmer med forklaringen hans.

Utviklingen i saken er uvanlig og full av overraskelser. For jo nærmere politiet kommer oppklaringen, desto mer uforklarlig blir det som har hendt.

«Forklaringen» er en roman om menneskene på utsiden: De fordømte og de urørte. Det er også en roman om vår tørst etter mening i møte med det meningsløse, hvor det til slutt kanskje ikke er selve forbrytelsen som er den største gåten, men mennesket i seg selv.

Forlag Tiden

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Kristiansand

Eli og Kristin går sammen hjem fra skolen. Kristin forlater Eli etter at utgangsdøra har smelt igjen. På kvelden får hun og familien besøk av Elis foreldre og to politibetjenter. Eli kom aldri hjem fra skolen.
Så blir hun funnet drept, knivstukket. Politiet har ikke mange spor, men allikevel mistenker de raskt 21 år gamle Arne Isaksen. Han har vært i deres søkelys før, og ved første forhør tilstår han drapet. Problemet er at Arne er tilbakestående, og han snakker forhørerne etter munnen. I fengslingsmøtet nekter han alt, men kommer med en ny forklaring. Ikke noe av det han sier henger på greip.

En skikkelig sidevender. Gåten blir mer og mer innviklet etter som etterforskningen kommer nærmere løsningen. Boka er basert på virkelige hendelser.
Godt språk, som alltid av Heivoll.

• "Det hvite kartet - roman" av Cecilie Enger
  • "Pakk - roman" av Monika Helfer