De siste kjærtegn

Kolon 2019 Innbundet

Birgitte Solheim har blitt så gammel at de fleste av vennene hennes er døde. Ensom og skrøpelig tilbringer hun det meste av tiden i leiligheten sin i Paris, hvor hun er fanget av kroppslig forfall og minner fra et langt liv. Hun har hatt en krevende karriere som hjertekirurg i et mannsdominert miljø, og har aldri prioritert å skaffe seg en familie. Nå forsøker Birgitte å forsones med livet sitt, mens hun tar sine siste blikk på menneskene og verden. Til tross for sin livsvisdom og sine erfaringer, gir hun ikke opp å realisere drømmen om kjærligheten.

«De siste kjærtegn» er en øm, bitter og overraskende morsom roman om å se tilbake på livet, om tilværelsens ensomhet og om å søke kjærligheten og kanskje finne den.

Forlag Kolon

ISBN13 9788205524842

EAN 9788205524842

Omtalt sted Paris

Tildelt litteraturpris Havmannprisen 2020

Kjersti Anfinnsen "Det siste kjærtegn

Birgitte Solheim har blitt så gammel at de fleste av vennene er døde. Ensom og skrøpelig tilbringer hun det meste av tiden sin i leiligheten i Paris, hvor hun er fanget av kroppslig forfall og minner fra et langt liv. Hun har hatt en krevende karriere som hjertekirurg i et mannsdominert miljø, og har aldri prioritert å skaffe seg en famillie. Nå forsøker Birgitte å forsones med livet sitt, mens hun tar sine siste blikk på menneskene og verden. Til tross for sin livsvisdom og sine erfaringer, gir hun ikke opp å realisere drømmen om kjærligheten.

<<de kjærtegn="" siste="">> er en øm, bitter og overraskende morsom roman om å se tilbake på livet, om tilværelsens ensomhet og om å søke kjærligheten og kanskje finne den.
En fin roman om det å bli gammel og ensom og gi opp håpet om kjærligheten. Forfatteren klarer fint å sette seg inn i Birgittes situasjon. Boka er velskrevet og go . Enkel å lese å får deg til å tenkte litt etter hvordan er å bli gammel. Ei bok jeg anbefaler videre .Ei lita perle av ei bok. Dette er en forfatter jeg gjerne leser mer av</de>

Samtidig ramler folk i døden mens de fotografer seg selv. Kanskje er menneskeheten selvutslettende

Selvinnsikt hos menn kommer alltid som en positiv overraskelse

Jeg må redde oss begge ut av situasjonen med noe hverdagslig, om naboens bråkete barn, om den siste hetebølgen eller den neste orkanen, om forfall, sykdom og død

Jeg er redd for at livsløgnene mine skal ta meg igjen før jeg rekker å dø

Bortsett fra årstidenes forskjellige nyanser av nys og beplantning, skjer det svært få forandringer. Slik sett er det like kjedelig for meg å bo i Paris som noe som helst annet sted i verden. Rue des Thermopyles er for det meste like stille som underlivet mitt

• "Dagen før halv tre - roman" av Per Schreiner
  • "Du kan ikke skylde på rever - roman" av Hilde Lindset