Det som nesten er sant

Tiden 2017 Innbundet

Bodvar nærmer seg slutten av livet. I dagene på sykehjemmet glir han inn og ut av demensen og tiden. Han minnes gården der han vokste opp, den vanskelige perioden under krigen da faren forsvant, og det første møtet med Magda og livet utenfor bygda.

Årene er gått, og Bodvar har selv blitt far. Han er urolig for om han har sviktet like grunnleggende som faren gjorde. Ingen kan leve feilfritt, men er det mulig å beholde verdigheten likevel? Makter vi å tilgi oss selv?

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2017

Hvordan gjøre opp status for et liv?

Bodvar ligger på det siste på sykehjemmet. Han glir inn og ut av demensen og tiden, mens hans nærmeste samler seg rundt ham. I minnene reiser han tilbake til gården der han vokste opp, til den vanskelige perioden under krigen da faren forsvant og Bodvar måtte ta et ansvar som var tungt for en ung gutt.

Årene er gått, og Bodvar har også blitt far. Spørsmålet Bodvar må stille seg, er om han selv har sviktet like grunnleggende som faren gjorde. Ingen kan leve feilfritt, men er det mulig å beholde verdigheten likevel? Makter vi å tilgi oss selv?
Les hele omtalen her

Skjønnlitteratur som hovedsakelig handler om alderdommen.

Kom gjerne med tips!

• "Det vidunderlige" av Bror Hagemann