Jeg plystrer i den mørke vinden

Oktober 2023 Innbundet

Sidsel sovner ofte i stolen, med hekletøyet, foran TV-en. Hun stiller opp for datteren Em og barnebarnet sitt, men lever ellers et stille og rolig liv. Etter at Sidsel havner i en bilulykke, begynner hun å oppføre seg rart. Men hva betyr rart? Og hvem er Sidsel? Det vet hun ikke selv, og det vet ikke fortelleren heller. Fortelleren i denne romanen blander inn sine egne erfaringer, diskuterer og begynner om igjen, prøver å se Sidsel fra ulike kanter for å forstå livet hun har laget seg. Vi opplever henne slik hun kan fremstå for datteren, venninnen, fastlegen, vi får deler av livshistorien hennes, og vi følger henne gjennom noen forvirrede ensomme dager. For hvordan kan Sidsels historie fortelles uten at den omformes til å bli noe annet enn Sidsel selv opplever?

"Jeg plystrer i den mørke vinden" er et vilt, dypt gripende og bevegelig portrett av en kvinne som var en bifigur i Skarangers forrige roman, "Emily forever".

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2023

Sår og varm skildring av utenforskap og livets urettferdighet, om ensomhet og fattigdom i en drabantby i Groruddalen. Sidsel er 60 år, uføretrygdet og har vært alenemor til Em som vi leste om i Emily forever. Em er også alenemor, og verken mor eller datter har helt fått til livene sine. Ingen utdannelse, ingen ordentlig jobb, og uheldige i valg av menn. «Hvorfor faller livet ned i hodet på noen, men ikke andre?» - spør fortelleren i boka. Nominert til Lytternes romanpris 2023.

Lettlest. Blir fort en del av verdenen til hovedpersonen. Morsomt språk. Jeg likte den veldig godt!

Anbefales å lese!

De 6 finalistene er klare - to av de hadde jeg allerede på ønskelista - har du lest noen - hvem tror du vinner?

Her ligger alle bøkene som jeg har lest i denne perioden.

• "Hafni forteller - roman" av Helle Helle
  • "Odel - roman" av Dordi Strøm