Odel

Samlaget 2023 Innbundet

Vinnar av Lytternes romanpris 2023!

På garden Stein bur Olov og Inga med dei vaksne ungane Ommund og Odel. Ommund har hunden Bowie. Odel har dottera Liv. Men kven er far til Liv?

Det er haust, og dei velståande jegerane frå Austlandet har komme til garden for den årlege hjortejakta. Medan dei er ute i skogen, blir Bowie påkøyrd av ein bil, og like etter forsvinn Odel.

Liv har sine eigne måtar å finne svar på. I draumar får ho høve til å sjå Odel på nært hald, der ho kryssar det snødekte fjellet til hest i måneskin. Frå dei hemmelege romma sine - i hundekorga under kjøkkenbordet, i kråa på stua og framfor elden i kammerset om kvelden - lagar Liv forklaringar og historier.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2023

Tildelt litteraturpris Lytternes romanpris 2023

Forfatteren fører oss rett inn i en dramatisk hendelse på en gård, uten lang innledning, forklaringer eller beskrivelser av persongalleri. Hele historien utspiller seg på en gård, og handler om et ektepar med to voksne barn og et barnebarn. Den voksne sønnen, Ommund, bor på gården, og det gjør også barnebarnet, Liv, som er datteren til Odel, ekteparets datter. Vi blir kjent med personene gjennom tidligere hendelser, og dagligdagse gjøremål på gården. Odel forsvinner etter hendelsen i starten av boka, Mysteriet er: hvor er Odel? Hvem er faren til Liv? Språket og beskrivelsene i boka, gjør den så levende. Liv forteller om sine tanker og fantasier. Beskrivelser fra oppveksten til Odel og broren Ommund, virker troverdige, og gjør oss godt kjent med disse personlighetene. Sammen med tankene og fantasiene til Liv, er det vanskelig å skille fantasien fra de faktiske hendelsene. Likevel er historien meget god. Jeg greide ikke å legge boken fra meg. Hva har skjedd med Odel? og hvem er faren til Liv? Jeg får lyst til å lese boken en gang til. Kanskje litt saktere denne gangen. Boken får terningkast 5 av meg, for språket, mysteriet og drivet i handlingen. Litt trekk, fordi det er vanskelig å skille fantasi og faktiske hendelser. Anbefales.

Nominert til Lytternes romanpris. Antakelig burde jeg lest denne boka langsommere. Original, eksperimentell, uklare skiller mellom fantasi og virkelighet. Ser fram til jurydiskusjonen av boka!

Vinner av Lytternes romanpris!

Starta på denne da boka vart nominert til Lytternes romanpris. Det er originalt komponert og skrive og forfattaren har eit godt språk, men boka krev ein god del tålamot av lesaren, eg har ikkje det akkurat no, så eg ga opp førebels, men skal ikkje sjå bort frå at eg prøver igjen

De 6 finalistene er klare - to av de hadde jeg allerede på ønskelista - har du lest noen - hvem tror du vinner?

Dette er liste for romaner og fiction. Lånt på bibliotek.

• "Ingen går seg vill i Cape Town - roman" av Zoë Wicomb
  • "Den bortkomne - roman" av Øystein Orten