Overleverne

av (forfatter) og Andreas Eilert Østby (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

En følsom og sterk fortelling om brødreforhold og om å gjenoppleve barndommen som voksen.

Tre brødre møtes for å spre asken etter sin mor ute ved landstedet der de tilbrakte barndommens somre. Ingen av dem har besøkt stedet på tjue år, og med årene har de glidd fra hverandre. Reisen ut dit gir dem mulighet til å nærme seg hverandre igjen, og til å forstå hva som skjedde den gangen de bare skulle leke, men ingenting ble det samme igjen.
Alex Schulman har skrevet en rekke kritikerroste bøker. Han behandler familierelasjoner med en spesiell følsomhet, og skildrer klokt hvordan et felles minne kan oppleves helt ulikt, og hvordan dette påvirker livet som voksen og forholdet til de som burde vært oss nærest.

ISBN13 9788205545489

EAN 9788205545489

Omtalt sted Sverige

Atter en gang en velskrevet bok ført i pennen av Alex Schulman. Denne gangen handler det om tre brødre fra en heller dysfunksjonell familie. Den er såpass godt skrevet at jeg anbefaler den selv om jeg ikke likte et grep forfatteren gjorde mot slutten for romanen er god nok i seg selv uten dette forstyrrende elementet han valgte å ta med.

Hele omtalen min kan leses her.

Det er 20 år siden brødene sist var på torpet, der de tilbrakte somrene i barndommen. Nå er de tilbake for å spre morens aske i innsjøen. De har glidd fra hverandre på disse årene, men nå har de muligheten til å nærme seg igjen.
Det som skjedde den gangen, skal de nå prøve å prosessere, for alt endret seg for alltid under den skjebnesvangre leken. Men selv som voksne, blir de som barn igjen, og gammelt agg kommer til overflaten.

Schulman skriver utrolig godt om relasjoner, og man aner et mørke guttenes fortid.

Blir det et bedre leseår enn 2020? (35 bøker)

• "Pakk - roman" av Monika Helfer
  • "Dagny - roman" av Aasne Linnestå