Far ; En kvinne

av (forfatter), Sissel Lie (oversetter) og Henninge Margrethe Solberg (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

Annie Ernaux om sine foreldre og sin egen bakgrunn

Annie Ernaux' far døde to måneder etter at hun var ferdig utdannet som lærer - en utdannelse han hadde slitt for at hun skulle kunne få ta. Far er et portrett av denne faren, en uutdannet, hardtarbeidende, taus mann som hele livet bar med seg en skam over sin egen fattige bakgrunn.
En kvinne handler om en sterk, arbeidsom og målrettet kvinne: Annie Ernaux' mor. Også hun hadde bakgrunn fra arbeiderklassen, og det viktigste for henne var at datteren skulle få tilgang på alt hun selv ikke hadde. Da Ernaux' mor får alzheimer, forsøker Ernaux å skrive fram og fange den kvinnen moren en gang var.
Med stilsikker penn og stor følsomhet skildrer Annie Ernaux de ambivalente følelsene som kjennetegner forholdet mellom foreldre og barn: kjærligheten og forakten, nærheten og avstanden. Presist og sårt viser hun hvordan foreldrenes klassekamp ikke bare førte til at datteren kom seg fram i verden, men også hvordan de dermed mistet hverandre.

ISBN13 9788205546257

EAN 9788205546257

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Frankrike

Far; en kvinne. Annie Ernaux.

Fantastisk følsomt skildret oppvekstroman, med en litterær avstand til egne folk og opplevelser - selv om navlen er med hele veien.
I sin skildring av foreldre/barn med arbeiderklassebakgrunn, velger forfatteren å se sin familie litt på avstand, og skrive om det mellommenneskelige som kan skje når barn av arbeiderklassen får høyere utdanning og dermed klatrer på klassestigen.
Hva er viktig for hvem, og hva kan man egentlig snakke om når avstand og behov endres?
Veldig bra lita bok i to deler. Først mest om far i oppveksten, så om sin mor fra voksent perspektiv.

Franske Annie Ernaux har en formidabel formidlingsevne, så også i denne nye som egentlig er to bøker i èn.
Hun skriver med både varsomhet og klokskap når hun forteller om foreldrenes bakgrunn og sin egen oppvekst. Hun er født i 1940 og noe av handlingen er lagt til før og etter 2.verdenskrig og frem til 80-tallet og det veldig interessant å lese om hvordan de levde i den delen av Frankrike på den tiden og hvordan de var med på utviklingen av samfunnet. Og selv om dette er en bok om foreldrene hennes og sin egen bakgrunn så står klassetilhørighet og forskjellene mellom klassene meget sterkt.
Dette og mer til skriver jeg i omtalen som du kan lese her.

• "Penger på lomma - roman" av Asta Olivia Nordenhof
  • "Første kjærlighet, siste olje" av Ian McEwan