Far ; En kvinne

av (forfatter), Sissel Lie (oversetter) og Henninge Margrethe Solberg (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

ISBN13 9788205546257

EAN 9788205546257

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Frankrike

Far; en kvinne. Annie Ernaux.

Fantastisk følsomt skildret oppvekstroman, med en litterær avstand til egne folk og opplevelser - selv om navlen er med hele veien.
I sin skildring av foreldre/barn med arbeiderklassebakgrunn, velger forfatteren å se sin familie litt på avstand, og skrive om det mellommenneskelige som kan skje når barn av arbeiderklassen får høyere utdanning og dermed klatrer på klassestigen.
Hva er viktig for hvem, og hva kan man egentlig snakke om når avstand og behov endres?
Veldig bra lita bok i to deler. Først mest om far i oppveksten, så om sin mor fra voksent perspektiv.

Franske Annie Ernaux har en formidabel formidlingsevne, så også i denne nye som egentlig er to bøker i èn.
Hun skriver med både varsomhet og klokskap når hun forteller om foreldrenes bakgrunn og sin egen oppvekst. Hun er født i 1940 og noe av handlingen er lagt til før og etter 2.verdenskrig og frem til 80-tallet og det veldig interessant å lese om hvordan de levde i den delen av Frankrike på den tiden og hvordan de var med på utviklingen av samfunnet. Og selv om dette er en bok om foreldrene hennes og sin egen bakgrunn så står klassetilhørighet og forskjellene mellom klassene meget sterkt.
Dette og mer til skriver jeg i omtalen som du kan lese her.

"Dette er ikke en biografi, og selvfølgelig ikke en roman, kanskje en mellomting mellom skjønnlitteratur, sosiologi og historie."

Sparsommelig, men kraftfull litteratur!

Dette er den fjerde boken jeg leser av forfatteren. Flere ganger lurte jeg på om jeg hadde lest den før. Det blir altså mye likt.

..., og ingenting var vakrere enn kunnskap. Bøker var de eneste gjenstandene hun behandlet varsomt. Hun vasket hendene før hun tok på dem.

Målet er minst 75 bøker

• "Etterspill - om ekteskap og separasjon" av Rachel Cusk