Helvete

av (forfatter) og Kim Hiorthøy (illustratør).

Cappelen Damm 2019 E-bok

ISBN13 9788202644024

EAN 9788202644024

Genre Humor

Språk Bokmål Nynorsk

Rakel er nyskilt. Hun har flyttet fra enebolig til rekkehus. Her gjelder helt andre regler - man må holde en lav profil de første årene. Annenhver uke har hun fri til å gjøre hva hun vil. Ungene er da hos den svikefulle faren sin. Da våren kommer, kommer også den lille hageflekken fram, og de forrige eierne vant ikke akkurat prisen for beste hage. Rakel setter i gang med å grave et bed, men det hun finner, får henne til å stusse. En lem i metall, og under lemmen en trapp! Hun går ned, og det viser seg at trappen ender i helvete... I og med at Rakel er økonomisk, kjøper hun klippekort, og allerede ved første besøk møter hun Satan selv. Språket der nede er selvsagt nynorsk!

Herlig, og typisk Loesk humor. Tror det kan by på problemer å lese denne i det offentlige rom, med tanke på latterutbruddene :-D Tapte seg noe på slutten.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Grei nok. En del morsomheter, noe å tenke over om en er interessert i religion, men jeg skjønner ikke helt hva han vil med denne boka. Illustrasjonene ga meg ikke noe. Så... tja.

Erlend Loe har blitt voksen.

Hun møtte et par menn på kafé, for å teste kjemien, som de hadde skrevet på nettet. Kjemien var midt på treet. Eller litt under. Rakel hadde uansett alltid vært skeptisk til kjemi. Kom opp i det til muntlig på ungdomsskolen. Det hadde gått til helvete.

"Og dei som for eksempel kjem frå riksveg 4 og legg seg i høgre fil i Sinsenkrysset, men så snik og køyrer ut på Ring 3 i staden for ned under brua slik reglane tilseier." Satan om hvem som hører hjemme i Helvete.

[...] noe hadde blitt skjevt mellom dem. Det ble vanskelig å snakke. De ville ikke være uvenner, men det lå en liten mørk klump av noe usagt og dirret et sted. De lot kroppene ta seg av kommunikasjonen. Det fungerte fortsatt som det skulle. Det var uansett lite å si som ikke huden allerede formulert bedre.

Lykke er fråvær av smerte, sa han. Så enkelt er det. Dei fleste skjøner aldri det medan dei lever. Dei gjev etter for alle moglege lengsel og begjær og blir ulykkelege når dei ikkje får det som dei vil.

Men tredjepersonen hadde en letthet over seg. Som om alt var greit. Rakel hadde snarere en tyngde. Som om ingenting var greit. Hun skjønte godt at lettheten var mer tiltrekkende. Dessuten var Rakels latter ikke perlende. Men vanlig. Helt uten perler.

Kjører på med samme plan som tidligere, med å lese 52 bøker i året.

Uthevet tekst

Bøker jeg har lest og vil lese i 2019.

• "Henrik Falk - roman" av Vigdis Hjorth
  • "Dyrene i Afrika" av Erlend Loe