Kongeriket

Aschehoug 2020 Innbundet

«Jøss, så god han er ... en uhyggelig god roman, som ingen andre enn Nesbø kunne skrevet.» Cathrine Krøger, Dagbladet (Terningkast 6)

I en liten norsk bygd lever bilmekanikeren Roy et relativt fredelig og enkelt liv da lillebroren Carl vender hjem etter mange år i utlandet. Med Carl, hans nye kone Shannon og planene om et høyfjellshotell som kan skape nytt liv i den lille bygda, begynner mørke hemmeligheter fra guttenes barndom igjen å piple fram. Da de var små, forsvarte Roy broren mot mobbere og mørke rykter, men lojaliteten mellom brødrene settes på prøve når grådighet og svik kommer i veien for Carls planer.

Når bygdas lensmann på nytt begynner å stille spørsmål ved det tragiske dødsfallet til guttenes foreldre, må Roy ta stilling til hvor langt han er villig til å gå for å beskytte broren. Og hvordan skal egentlig Roy forholde seg til at Shannon fanger hans oppmerksomhet?

Kongeriket er en mørk og mektig spenningsroman fra bygde-Norge - om ambisjoner, lojalitet og kjærlighet. Ikke minst er det en roman om hemmeligheter som truer med å kutte båndene mellom to brødre.

«Her er kjærlighet og svik, mørke hemmeligheter og dyp skam, grådighet og begjær ...» Ole Jacob Hoel, Adresseavisen (Terningkast 5)

«En mørk, sterk bygdekrim om familiehemmeligheter, dødelig kjærlighet, sterkt samhold og brå død.» Atle Nielsen, Bok365 (Terningkast 5)

«... en fortelling som minner om hvorfor Jo Nesbø er i en klasse for seg i norsk spenningslitteratur. Nesbø tillater seg som vanlig å skrive lenger enn alle sine norske konkurrenter, og likevel er det nesten synd når «Kongeriket» tar slutt.» Geir Rakvaag, Dagsavisen

«Her spruter blodet i rikelige doser, kvinnene er fatale og uimotståelige og hevnen er søt.»
Sindre Hovdenakk, VG

«Jo Nesbø har skrevet en ulidelig spennende roman.» Lars Ole Sauerberg, Jyllands-Posten (6 stjerner)

«Henrik Ibsen i cowboystøvler og Cadillac. Sørg for at du sitter godt, når du går i gang med Jo Nesbøs bokstavelig talt enestående krim. I Kongeriket viser Nesbø igjen at han er en av krimsjangerens beste.» Bo Tao Michaëlis, Politiken (Fem av seks hjerter)

«... aldeles fremragende thriller.» Merete Reinholdt, Berlingske (Fem stjerner)

ISBN13 9788203268656

EAN 9788203268656

Genre Thriller Krim

Omtalt sted Norge

Boken begynte bra men etter hvert ble det altfor mange gjentagelser, så mange at det gikk over til å bli kjedelig og med flere lengre perioder med lite/rolig/ kjedelig handling med tanke på at dette er en thriller så må jeg si at den ikke helt innfridde forventningene. Boken kunne med stor fordel vært kuttet kraftig ned på for mye av det som skjer midtveis tilfører ikke historien noe særlig.

Over pulten hang huet på en kronhjort som så ut som den hadde stanga seg gjennom veggen og så forundra ut over synet som møtte den.

• "Så ble det kaldt - kriminalroman" av Frode Eie Larsen
  • "Kriminell" av Eirik Husby Sæther