Gjenferd

Aschehoug 2011 Innbundet

Harry Hole har tilbrakt tre år i Asia, men reiser tilbake til Oslo for å etterforske et drap i narkomiljøet som politiet mener de har oppklart. Den antatte gjerningsmannen er Oleg, sønnen til Harrys ekskjæreste Rakel. Drapet viser seg å ha sammenheng med et nytt og svært avhengighetsskapende dop, fiolin, og etterforskningen får et omfang som Harry ikke hadde sett for seg. De fleste sporene peker en vei, og det er oppover. Dette er den niende romanen om Harry Hole.

En ny Harry Hole! Harry kommer tilbake fra Hong Kong etter tre år og melder seg på Politihuset for å etterforske et nedprioritert og til og med allerede oppklart drap i narkomiljøet. Det er kommet et nytt dop på gata kalt fiolin, et opiat som gir færre overdosedødsfall, men også sterkere avhengighet. Harry får møte den antatte drapsmannen. Det er en gutt han ikke har sett på lenge, nemlig Oleg, sønnen til ekskjæresten Rakel. Nye overraskelser dukker opp, og det i utgangspunktet typiske dopdrapet får et omfang Harry ikke hadde forutsett. Og de fleste sporene peker én vei. Oppover.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788203350245

EAN 9788203350245

Genre Thriller Politi og detektiver

Greit krim-handverk av Nesbø. Stereotypen Harry Hole, som kanskje er blitt så populær nettop fordi han innfrir alle forventningar om korleis ein krimbok-helt skal vere, kjem til Oslo for å undersøke eit drap i narkotikamiljøet der Oleg, sonen til Harry sin eks-kjæraste, er peika ut som den skuldige.

Det er gjort fleire forteljarmessige grep som gjer boka interessant å lese. Hendingar blir skildra både frå Hole og frå fleire av dei andre karakterane i boka sin ståstad. Det døyande drapsofferet fortel også sin historie undervegs i boka. Desse einskilde historiene flettast godt sama til ei spanande forteljing.

Oppbygginga av historia var det som fungerte best i denne boka. Når handlinga etter kvart aksellererer, er det litt for mange ting som skurrer. Sjøv om der er fleire overraskande vendingar i plottet, og det er uvisst heilt til det siste kven som var mordaren i det opphavelege drapet, er der også litt for mange lettvinte løysingar. Den kanskje svakaste passasjen i boka kjem mot slutten, ein samtale på verandaen til den nye politisjefen i byen.

Alt i alt ei leseverdig bok. Det blir nok ikkje den siste Harry Hole-boka eg kjem til å lese, men har samstundes ikkje hastverk med å ta fatt på den neste.

Min omtale av Gjenferd finner dere her: (ekstern lenke)

Spennende krim! Jeg digger Harry Hole

Denne boken er drivende og spennende fra start til slutt. Anbefales!

Mot den ene veggen var det stablet tomme Grandiosa-esker, et skjevt tårn av pizza...

"Jeg trodde det var hingster som var flokkledere," sa Harry. "Som regel er det det," svarte Isabelle over skulderen. "Men alt handler om karakter. En sterk, ambisiøs og smart hoppe kan utkonkurrere alle om hun vil."

Harry nikket. Olegs russiske overklassefamilie på farssiden. Rus, raseri og depresjoner. Dostojevskij-land.

Alt var nytt, men ingenting var forandret

"Som måste firas. Kan jag bjuda på en drink, Harry Hole?" "Hvem betaler?" "Jag, förstås. Om du lägger ut."

Bøkene som har holdt meg med selskap på godt og vondt, vår, sommer og høst 2011 - i tilfeldig rekkefølge=)

Bøkene jeg leste i 2011 i kronologisk rekkefølge. Tilsammen 28425 sider, og 270 timer og 21 minutter lydbok. Et bra leseår.

Dette er mine favorittbøker. I litt tilfeldig rekkefølge.

Liste over bøkene jeg leser i 2011 :) Nyttårsforsettet er å lese flere bøker enn jeg leste i 2010 ;)

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

• "Mere blod" av Jo Nesbø
  • "Politi" av Jo Nesbø