Borderline

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Piratforl. 2011 Innbundet

Dette er den niende boka om Annika Bengtzon. I løpet av kort tid blir fire unge mødre funnet drept, stukket bakfra. Man aner at en seriemorder er på ferde. Annika Bengtzon er tilbake på jobb i Stockholm, etter tre år i Washington. Mannen Thomas befinner seg på en konferanse i Nairobi og på en rekogniseringsreise ved grensen til Somalia bli han og resten av delegasjonen kidnappet. Når regjeringen nøler med å forhandle blir gislene henrettet én etter én.

En ung småbarnsmor blir funnet død. Hun er det fjerde offeret på kort tid. I avisredaksjonen aner man en seriemorder, noe Annika Bengtzon avfeier som ville fantasier. Thomas, mannen hennes, blir på en konferanse i Nairobi kidnappet sammen med seks andre personer fra ulike deler av Europa. Samtidig som antallet myrdede kvinner stiger, og mistanken om en seriemorder også begynner å ta form hos politiet, blir Annika dratt inn i et voldsomt kidnappingsdrama som ryster både Europa og Øst-Afrika. Dette er den niende boken om Annika Bengtzon.

Forlag Piratforl.

Serie Annika Bengtzon (9)

Genre Krim

Omtalt sted Stockholm Kenya

Tror dette blir den siste jeg gidder å lese av Liza Marklund. Utrolig opplisting av uvesentlige detaljer hele veien. Synes hovedpersonene blir mindre troverdige for hver bok. Og hvorfor må hun absolutt fortelle om hver gang de skal på do?

Jeg har sett en episode av Dicte som nok er direkte basert på denne historien. Det er alt for mange sammentreff i denne boken og i den episoden. Gisseldrama og journalist. Spennende tema og forfatteren har gjort en god del research.

Liker boka og liker Annika!

Hun så ut som en uoppredd seng.

• Hvordan har det seg, sa hun, - at volden er så mye verre så snart den rammer hvite mennesker? Hun sa det rolig nøytralt, uten den minste sinnsbevegelse. Annika tenkte på Rwanda og hadde ikke noe svar. - Dere er så nøye med arbeidsmiljølovene og fagforeningsavtalene og lønnsforhandlingene deres i den første verden, men det gjelder bare deres egne. Betingelsene for syerskene på tekstilfabrikkene i Asia som syr klærne deres, eller for oljearbeiderne i Sudan, som sørger for at dere kan kjøre rundt i bilene deres, dem blåser dere i. Dere snakker alltid om demokrati og menneskerettigheter, men egentlig mener dere bare deres egen bekvemmelighet.

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

Her er lesesirkelbøkene våre for 2012 - en bok for hver måned. Gleder meg til å starte med den første som jeg fikk i dag :)

• "Fasadefall" av Liza Marklund
  • "Jernblod" av Liza Marklund