Jernblod

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2015 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Gå ikke glipp av siste bok i serien om Annika Bengtzon. Annika Bengtzons søster, Birgitta, har forsvunnet. Det siste livstegnet fra henne er en SMS: Annika, hjelp meg! Samtidig ser papirutgaven av Kvällspressen ut til å gå i graven. Med mindre et mirakel skjer, kommer sjefredaktør Anders Schyman til å gå inn i historien som mannen som la ned den svenske journalistikken. En profilert rettssak om et bestialsk mord på en uteligger pågår mens dagene går og Birgitta forblir savnet.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788241911668

EAN 9788241911668

Serie Annika Bengtzon (11)

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

De første bøkene av Liza Marklund ble slukt, og jeg ventet bare i spenning på neste bok... Nå kjenner jeg at jeg er "mettet"... Boken er lettlest, men gir ikke noen spenning for min del. Man skjønner tidlig i boken hvordan "plottet" henger sammen, noe som i og for seg kan være greit i enkelte bøker, men her blir det ikke noe driv. På en måte greit som en "avslutningsbok", men noe mer enn det, nei.

En litt "svak" bok kanskje... men fint at fortiden blir oppssummert.

Mange passasjer til ettertanke og vektige innlegg i samfunnsdebatten, en bok med mange dagsaktuelle problemstillinger som grep meg I tillegg en kjempespennende krim i kjent Annika stil.

For en nedtur.....en langtrukket beskrivelse av omgivelser ispedd litt handling. Jeg ble veldig skuffet over denne boka som fortonet seg som overfladisk og kjedelig. De tidligere bøkene har hatt gnist og vært spennende. Denne var bare grå....

Avskjed med Annika Bengtzon.
Ikke den beste Liza Marklund har skrevet. Men grei nok å lese på et par gråværsdager.
Her blir fortiden rullet opp og oppsummert, mens noen gamle drapssaker og mysteriet med hvorfor Annikas søster Birgitta har forsvunnet, utvikler seg. - Og mens papirutgaven av avisen Kvällspressen holder på å bli avviklet. Internett og sosiale medier presser på og bestemmer framtida, for oss alle.

Her er et sitat fra side 206 og 207, som sier veldig mye om hvordan jeg også tenker om alle religioner i sin alminnelighet:
«For ham var hele spørsmålet om tro, uansett religion, fullstendig ubegripelig. Hvordan var det mulig for voksne, utdannede, intelligente mennesker å tro på eventyr? De kulturelle, tradisjonelle, etiske og moralske aspektene forsto han, man kunne oppdras til katolikk, jøde eller muslim på samme måte som man var svensk, sosialdemokrat eller Djurgården-supporter av fødsel og inngrodd vane, men virkelig å tro? Å leve i den villfarelsen at vi var skapt av en høyere makt som av fullstendig ubeviselige grunner dessuten ville oss vel?
For ham var det åpenbart at det forholdt seg stikk motsatt. Når mennesket ble seg bevisst sin egen eksistens, forsto det samtidig at det ville opphøre. Den innsikten klarte man ikke å leve med, og konstruerte derfor en høyere mening med det meningsløse livet på jorden.
Mennesket skapte Gud i sitt bilde, en som beskyttet og ivaretok, en altomfattende kraft som vi kunne støtte oss til, be til og stole på.
I begynnelsen var hun en kvinne, den gode moderen som ga liv og føde.
I takt med at menneskene sluttet som jegere og samlere og ble bofaste, begynte kampen om revirene, krigene startet, patriarkatet tok makten, og Gud skiftet kjønn og ble mann.»

Sverige har mange fordeler.Produktivt byråkrati er et av dem, et humant syn på kriminelle er en annen. Og ulempene? Velstandens tyranni. - Et stadig behov for mer uten noen motprestasjon. En smålig sutring over all forandring og utvikling og en grunnfestet overbevisning om at man er best til absolutt alt i hele verden...

Dette var Spania, fargene, arkitekturen, den høye himmelen, solsvidde fjell som sang om hennes barndom.

I begynnelsen var hun en kvinne, den gode moderen som ga liv og føde.

Dødsrykningene var et faktum. Journalistikkens betydning som allmektig var overdrevet. Med Internett og de sosiale mediene var makten og ansvaret blitt plassert ute hos den enkelte, alle var sin egen Skaper, og det kunne ikke gå noe annet sted enn til helvete.

Non fuyades, cobardes y viles criaturas, que un solo caballero es el que os acomete ...

Leseutfordring 2016:

en bok basert på et eventyr
en bok som har vunnet National Book Award
en Young Adult bestselger
en bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
en bok med handling fra ditt hjemsted
en bok oversatt til engelsk
en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
en bok hvor handlingen er i Europa
en bok på under 150 sider
en New York Times bestselger
en bok som blir til film dette året
en bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
en selvutviklingbok
en bok du leser ut på en dag
en bok skrevet av en kjendis
en politisk memoar
en bok som er minst 100 år eldre enn deg
en bok på mer enn 600 sider
en bok fra Oprah's bokklubb
en science- fiction roman
en bok anbefalt av et familiemedlem
en tegnet roman
en bok publisert i 2016
en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
en bok hvor handlingen er om sommeren
en bok og dens prequel
et mordmysterie
en bok skrevet av en komiker
en dystopi
en bok med blått omslag
en diktsamling
den første boken du ser i en bokhandel
en klassiker fra det 20 ende århundre
en bok fra biblioteket
en selvbiografi
en bok om en roadtrip
en bok om en kultur du er ukjent med
en satirisk bok
en bok hvor handlingen foregår på en øy
en bok som garantert vil gi deg glede

og
17 - Re-read a children/teenage book you used to love
18 - Read a book that has been translated to english
19 - Read a book by your favorite authour
20 - Re-read your favorite book

Ikke sikkert jeg klarer alle, men legger til bøker her etterhvert som jeg leser dem
Og jeg har bestemt meg for at de utfordringene som er like i de to listene kan dekkes av samme bok.

Hvilke bøker jeg ønsker meg i 2016

Bøker lest i 2017.