Midtvintermørke

kriminalroman

Gyldendal 2011 Innbundet

Høygravide Rebekka Tangen blir slått ned i sitt eget hjem i Svelvik. Omtrent på samme tid blir det begått et drap på åpen gate i småbyen. Politiet knytter de to sakene til hverandre, og mistenker en østeuropeisk innbruddsliga. Profilereren Didrik Claussen tror imidlertid svaret ligger i personlige motiver. Dette er den andre boka om Didrik Claussen.

Nytt krimdrama med profilerer Didrik Claussen i hovedrollen

Høygravide Rebekka Tangen blir overfalt og slått bevisstløs med en skiftenøkkel i sitt eget hjem i Svelvik. Det står om livet for både henne og det ufødte barnet. Nesten samtidig blir den lille småbyen rystet av et drap på åpen gate. Funn på åstedet knytter de to sakene sammen, og politiet retter blikket mot en østeuropeisk innbruddsliga. Didrik Claussen, profilerer med hovedvirke i USA, tror forklaringen ligger et helt annet sted. Brutaliteten i overfallet på Rebekka indikerer at det var personlig motivert. Det viser seg også at mannen hennes er forsvunnet - alt tyder på at han har rømt til Brasil. Samtidig utsettes Rebekkas svoger for et attentatforsøk. Familien Tangen omgis av truende skygger.

ISBN13 9788205403864

EAN 9788205403864

Serie Didrik Claussen (2)

Genre Krim

Omtalt sted Oslo Vestfold

Dårlig oppfølger om profilereren Didrik. Hadde større forventninger etter den første boka som manglet intensiteten. Dette ble ikke bedre dessverre. Jeg synes plottet var bra, spenningsoppbyggingen var bra, korte og fine kapitler, men det er noe med formuleringene som gjør at det ikke blir spennende, intenst og drivende.

Fint å bli mye bedre kjent med Didrik i denne boka. Virker som en flott fyr, og jeg har lyst til å følge ham videre. Håper Berglund klarer å gjøre det bedre enn i de to første bøkene, ellers må jeg dessverre gi opp henne som forfatter.

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

• "Dødens elev" av Saul Black
  • "En rasende brann - kriminalroman" av Andreas Norman
  • "Brennpunkt Svalbard" av Richard Cox
  • "Når sporene forsvinner" av Elina Backman
  • "De savnede" av Jane Casey
  • "Døden og vingehesten - en Knut Gribb-roman" av Egil Sandø
  • "Lysten til det onde - kriminalroman" av Bjørnar Pedersen
  • "Skrik under vann" av Jeanette Øbro Gerlow
  • "Fartsblind" av Carolina Neurath
  • "Vokteren" av Fiona Cummins