En rasende brann

kriminalroman

av (forfatter) og Kjell Jørgen Holbye (oversetter).

Gyldendal 2014 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Carina Dymek fra svensk UD er på jobbmøte i Brussel. En ukjent mann gir henne en minnepinne. Før hun vet ordet av det, er hun dratt inn i et politisk spill som blir veldig farlig.

Carina Dymeks fremtid er staket ut. Hun er sjefens favoritt i UD. Alltid oppdatert, alltid pålitelig. Etter å ha deltatt på et jobbmøte i Brussel, blir hun kontaktet av en fremmed mann som gir henne en minnepinne. Carina vet ikke hva som er på minnepinnen, og gir den videre til sjefen sin. Det viser seg å være en hemmelig rapport om et europeisk antiterrorsamarbeid, og Carina blir mistenkt for å ha noe med saken å gjøre. Hun blir umiddelbart suspendert fra jobben sin. Da hun ikke blir trodd av noen, går hun i gang med å finne mannen som ga henne informasjonen.
Bente Jensen i sikkerhetspolitiet får i oppdrag å etterforske Carina. Men snart blir også hun overvåket. Kan det være britiske MI6? CIA? Eller et terrornettverk? Mektige krefter utnytter både politikere og politi for å oppnå sine mål.
En rasende brann er en fortelling om de krefter som slippes løs når sikkerhetstjenester ser en trussel. Om den globale jakten på terrorister og de som utpekes som terrorister. Om svik og lojalitet, om å følge sin samvittighet, om å våge å elske.
«Sjelden har jeg lest en så velskrevet debut som denne.» Lotta Olsson, Dagens Nyheter
«En høyeksplosiv spenningsroman som gjenspeiler vår tids eksistensielle spørsmål.» Ingalill Mosander, SVT

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205443761

EAN 9788205443761

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Tidvis spennende thriller om hvordan etterretningstjenestene er villig til å gå hvor langt som helst for å oppnå det de vil. Boka er imidlertid også ganske langdryg i enkelte passasjer, det tar lang tid før selve intrigen kommer i gang. Den har lange innføringer i hvordan byråkratene i svensk UD jobber, hvordan Säpo og svensk etterretning jobber og dette går utover framdriften.

• "Blå storm - thriller" av Ørjan N. Karlsson
  • "Inkognito - thriller" av Eirik Wekre