Dødens elev

av (forfatter) og Unni Rom Stueland (oversetter).

Cappelen Damm 2015 E-bok

Da Rowena Coopers avsidesliggende hus i Colorado får ubudne gjester, skjønner hun straks at dette er slutten. Men for de to inntrengerne er dette kun ett av mange stoppesteder på en lang, blodig ferd.

Politietterforsker Valerie Hart følger stien av døde, lemlestede kvinner, og prøver å finne et mønster. I hvert lik ligger en gjenstand skjult, men de har tilsynelatende ingen sammenheng med hverandre. Valerie er bare sikker på én ting: Hun står overfor en farlig psykopat og hans lydige medhjelper.

Men i Coopers hus gikk ikke alt etter planen. Rowenas tiårige datter, Nell, kom seg unna, og hun sitter med nøkkelen til hele drapsgåten. Frossen og forkommen befinner hun seg ute i vinterskogen, og nærmeste nabo er en einstøing hun nesten frykter mer enn morderne hun flykter fra ...

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202497545

EAN 9788202497545

Genre Thriller Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Colorado

I denne boken er politiet på jakt etter en seriemorder. Samtidig som vi følger politiet, følger vi også seriemorderen, og en liten jente som har klart å rømme med brukket ben. Hun har funnet frem til en gammel mann som bor alene i en hytte i skogen.

En av hovedetterforskerne og vår hovedperson, Valerie Hart, er besatt av mordutredningen. Det er tydelig at hun kanskje ikke er helt stabil og må la en FBI agent få mer plass enn henne selv. Det er den typiske: utbrent politi får sparken, ny politi kommer inn og roter det til, utbrent politi løser saken på fritiden. Det trenger ikke være politi, men det er ofte det. Har du ikke lest bøker med det mønsteret før?

Det groteske i denne boken står seriemorderne (en psykopat og hans lærling) for. De mishandler ofrene grovt og det haster med å få stanset dem. Det fineste i boken er den lille jenta, som er livredd eneboeren, og den gamle mannen selv som heller ikke vil ha noe av at folk kommer i hytten hans. De utvikler, om ikke vennskap, så et nært forhold for å overleve. Dette er en grei krim å ty til når du ikke har annet liggende for øyeblikket.
Betraktninger

Leseliste.