Krystallslottet

en selvbiografisk roman

av (forfatter) og Nina Aspen (oversetter).

Pantagruel 2011 Innbundet

I denne boken forteller forfatteren om sin oppvekst med eksentriske foreldre som stadig var på flyttefot for å unngå pengeinnkrevere og ansvar. Faren Rex er alkoholiker og moren Rose Mary er en smågal kunstner som er mer opptatt av å lage kunst enn middag til barna. Dette er en sann historie om fattigdom, galskap og kjærlighet.

Et familieportrett utenom det vanlige - en selvbiografisk roman. Walls skriver om sin oppvekst i hendene på eksentriske, nomadiske foreldre. Faren Rex er alkoholiker og moren, Rose Mary, er kunstner og lettere gal. Hun prioriterer maling og litteratur fremfor morskap: "Hvorfor bruke en ettermiddag med å tilberede et måltid som forsvinner i løpet av en time, når man på samme tid kan male et bilde som varer evig?" spør hun. Dermed er det duket for kattemat, melon og popkorn til middag. Rex er varm og kjærlig, men når han blir full blir han destruktiv, upålitelig og til tider voldelig. Walls beskriver i fascinerende detalj om hvordan det var å vokse opp i en familie som stadig er på flyttefot. Foreldrene er i stor grad motivert av innfall og paranoia, så barna; Jeanette, hennes bror og to søstre, er mye overlatt til seg selv. Gjennom fantastisk historiefortellende håndlag, blir vi kjent med uforglemmelige karakterer i en uvanlig bok, og Walls kjærlighet til foreldrene - tross deres selvopptatthet - lyser fra alle sidene i boken. En sann historie om fattigdom, galskap og kjærlighet.

Forlag Pantagruel

Omtalt sted USA

Omtalt person Jeannette Walls

Boka er forfattaren si forteljing om sin eigen mildt sagt kaotiske oppvekst, i ein ungeflokk på 4 med ein alkoholisert far og ei halvgal mor med kunstnarambisjonar. Familien flakkar omkring i små ørkenbyar på vestsida av USA før dei etter kvart slår seg ned i ei rønne i tjukkaste hillbilly-land i West Virgina. Heile tida i djup fattigdom og med ein far som mellom fyllekulene fantaserer om fantastiske oppfinningar han skal gjere og ei mor som er opptatt av å ofre seg for kunsten heller enn å skaffe mat til familien. Dette er ei historie som lett kunne vært fortalt med bitterheit og sjølvmedynk. Men Walls skildrar sjølv dei mest horrible hendingane med nøkterne ordelag, tildels også med ein viss humor, og i omtalen av foreldra skin også kjærleiken hennar til dei igjennom.

Trass fattigdomen og omsorgssvikten så var foreldra opptatt av verdien av kunnskap og kultur, og på ulike måtar så stimulerte dei barna til å bli skuleflinke. Det var ikkje fritt for at eg under lesinga av boka måtte reflektere ein del over kva som er den viktigaste ballasten ein som forelder gir ungane sine. Sjølv om Walls-ungane mangla det meste av materielle goder og tryggleik under oppveksten så gjekk det godt med dei. Dette er neppe fasiten for fleirtalet av dei som lever i fattigdom, anten det er i USA eller andre stadar. Men historia i denne boka har styrka trua mi på at skulegang er den beste måten å få folk ut av fattigdom på.

Det er no over eit år sidan eg las denne boka, og den sit framleis godt igjen inni meg. Av dei femti bøkene eg las i fjor er det denne eg hugser best og som eg framleis tenker tilbake på i ettertid. Den var sår og fin, full av kjensler. Vi følgjer houvedpersonen, som også er forfattaren, gjennom oppveksten med to stykk foreldre av ein sjeldan sort. Alkoholproblem, avhengighet, arbeidsledighet, kriminalitet og fattigdom preger den vesle familien i stor grad. Dei flyttar frå plass til plass, dei har oppturar som gjer borna håp og påfølgande nedturar som knekker dei. Vi får sjå korleis forholda mellom karakterane utveklar seg etterkvart som hovedpersonen vert eldre og skjøner meir av kva foreldrene faktisk driv på med. Til tross for alt det vonde og for sinnet og skammen knytta til familien sin, er det utan tvil enormt mykje kjærleik også her. Nei ... dette er rett og slett ei bok som berre må lesast!! Den er basert på ein sann historie, og det merkes! Enkelte av situasjonane er såpass absurde at det neppe ville kunne blitt dikta opp av sjølv den mest kreative personen,

En velskrevet og gripende, virkelighetsnær selvbiografisk roman.Til tross for at forfatteren vokser opp med en far med alkoholproblemer og tidvis voldelig atferd samt en psykisk ustabil mor, beholder hun kjærligheten til sine foreldre. Ting ble satt i perspektiv for undertegnede gjennom lesingen av denne boka. Historien vil bli husket.

En bok jeg valgte i "forbifarten" på en ferie, og som viste seg å være oppslukende i sin fortelling om en oppvekst man ikke kunne forestille seg faktisk har funnet sted. En bok jeg vil huske for alltid.

Ærlig og rørende bok. Denne kommer til å sitte en god stund. Denne likte jeg godt og takker til dem her på bokelskere som anbefalt den til meg.

"Velg din favorittstjerne", sa pappa den natten. Han sa jeg kunne få beholde den for godt. Han sa det var julegaven min. (...)Vi lo av alle barna som trodde på julenissen og ikke fikk annet til jul enn en haug med billige plastleker. "om noen år, når alt det søppelet de fikk, er ødelagt og glemt for lengst, sa pappa, "har dere fremdeles stjernene deres."

"Det går som oftest bra til slutt."
"Hva om det ikke gjør det?"
"Det betyr bare at det ikke er slutt ennå."

Dessuten visste nesten alle i Welch hvor dårlig det sto til med familien Walls, mens sannheten var at alle de andre også hadde problemer - de var bare flinkere til å skjule dem. Jeg ville at verden skulle få vite at ingen levde fullkomne liv, at selv folk som så ut til å ha alt, hadde sine hemmeligheter.

Livet er et drama fullt av tragedier og komedier

Mamma var ikke så glad i å lage mat - Hvorfor lage mat hele ettermiddagen når maten uansett er borte på en time sa hun til oss, når jeg på samme tid kan male et bilde som vil vare for bestandig?

Bokomslag har vært omtalt her inne før. Muligens har det også vært laget lister over "trendy" bokomslag fra de siste ti- tolv åra. Hvordan skapes slike trender, montro? Denne lista inneholder et flertall oversatte bøker, mange svært populære, som alle har omslag som viser en eller flere personer i kontrast mot en bakgrunn; ofte er de på veg ut av bildet. Har noen pønsket ut at slike omslag fremmer salget?

Bøkene som blir referert til i OITNB! Minus et par fagbøker jeg ikke gadd å legge til (ikke var det plass heller!) ;)

Bokhyllene hjemme er så fulle at de flyter over og vi har satt bremsene på når det gjelder bokkjøp. Bremsene er fortsatt på, men idag sviktet de meg helt, og det resulterte i 11 bøker til meg selv og 4 til barna. Posesalg er rota til kaos i hjemmet vårt ;)

Oppdatering 13.mai:
Jeg ga ei bok fra meg, og kom hjem med 15, FEMTEN, bøker....De finner du fra og med bok nr 16 på lista :)

Bøker som får meg til å le, gråte, føle sinne..ja rett og slett få kjenne på hele følelsesregisteret!! Noen er basert på historier fra virkeligheten, noen ikke. Men for meg er kjernen i en god bok at den vekker sterke følelser i meg, og er så god at det er vanskelig å legge den fra seg.

• "Sølvstjernen - en roman" av Jeannette Walls
  • "Ville hester" av Jeannette Walls