Tyvenes by

av (forfatter) og Mona Lange (oversetter).

Gyldendal 2009 Innbundet

Leningrad, 1942. 17 år gamle Lev blir arrestert for å ha brutt byens portforbud. I arresten deler han celle med soldaten Kolya, som er siktet for desertering. For å slippe henrettelse, må de utføre et umulig oppdrag. Mange år senere oppsøker Levs barnebarn ham i Florida for å skrive ned hans historie.

En gripende, actionfylt og besettende fortelling om en av det tyvende århundrets mørkeste stunder. En åndeløs fortelling om krig, vennskap og overlevelse Vinteren 1942: Leningrad har vært under tysk beleiring i fire måneder. Byens innbyggere er kalde, slitne og desperate etter mat. En sen kveld trosser syttenårige Lev portforbudet, men blir arrestert og satt på celle med den unge desertøren Kolya. Begge vet at dødsstraff venter, men til deres overraskelse blir de ikke henrettet neste morgen. Derimot stiller obersten dem overfor et ultimatum: Finne et dusin egg til hans datters bryllupskake -- eller dø! De får fem døgn på seg. Lev og Kolya legger ut på en dramatisk jakt som tar dem inn i de mørkeste avkroker av en by totalt avskåret fra omverdenen; en by hvor kannibaler jager sitt bytte i ly av nattehimmelen, hvor foreldreløse barn kjemper for å overleve, og hvor fortvilte menn går over lik for å beskytte sine kjæreste. Lev og Kolya knytter nære bånd, og et sjeldent vennskap oppstår i løpet av noen svært vanskelige dager. Men selv om de forsøker å jage angsten på flukt, stiger desperasjonen i takt med at tiden går og det ikke er noen egg å oppdrive ... SITAT«Tænderklaprende spændingsroman (...) Den amerikanske forfatter David Benioff (...) forstår at ryste en traditionel cocktail af krig og kammeratskab, eventyr og action sammen. Tyvenes by slår. Effektivt og præcist lige dér, hvor læseren har sit ømme punkt for den evigt fascinerende historie om menneskelig overlevelse.» Lise Garsdal, Politiken «Fascinerende og skræmmende.» Birthe Strandby, MetroXpress

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205383098

EAN 9788205383098

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted St. Petersburg

En favorittbok der handlingen utspiller seg i den beleirede Leningrad, nå St. Petersburg. Det er en ren pageturner, spennende. Forfatteren bygger på besteforeldrenes historie (Beniov), jøder som overlevde beleiringen og emigrerte etter krigen til USA. David Benioff jobber bl.a. som manusskriver for Hollywood. Kona er Amanda Peet, kjent filmskuespiller. For den som er interessert i 2. verdenskrig og jødenes historie og skjebne - anbefales!

Leningrad vinteren 1942. Byen er under tysk beleiring, og det er portforbud og nød. 17 år gamle Lev er alene i byen etter at moren og søsteren har reist. Lev bor med vennene sine i Kirov-gården, og da de ser en tysk fallskjermjeger som daler mot bakken. Tyskeren er død. Vennegjengen bryter portforbudet for å se om det er noe å finne av verdi i tyskerens lommer. Lev blir, som den eneste av gjengen, arrestert. Straffen er døden.
Dagen etter er han fremdeles i live sammen med cellekameraten Kolja. De blir ført til obersten som lover dem friheten hvis de finner 12 egg til datterens bryllupskake. De har 5 døgn på å fullføre oppdraget, men i Leningrad rår nøden og egg er umulig å finne....
Boken er basert på historien til forfatterens bestefar.
Interessant og rå historie.

Fantastisk bok, med både humor, kameratskap, tøffe scener og det jeg oppfatter en god beskrivelse av St.Petersburg under Andre Verdenskrig. Anbefales å høre på lydbok på en lang biltur, da går tiden mye fortere!

Började läsa men kom aldrig in i berättelsen så efter några timmar slutade jag. Får göra ett nytt försök en annan gång. Kanske...

Dette er en bok om de styrendes absolutte makt i et kommunistisk system. Om soldaters redsel, kamp og evne til å skade andre, (først og fremst for ikke å bli skadet selv). Tyvenes by viser oss medmenneskelighet, og mangel på den. Rettferdighet, og det totalt motsatte. Den setter lys på enkeltmenneskets overlevelsesevne, på hvordan vennskap kan styrke den og hvordan kulde kan gjøre slutt på alt med et isende krav. Samtidig er den en bok med humor, en bok hvor lyset skinner mellom mennesker og hvor det deles det som deles kan. Den er en kraftfull bok som setter spor.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Kort sagt, helter og folk med godt sovehjerte kan skru av tankene når det trengs. Feiginger og søvnløse, sånne som meg, er plaget med babbel i hodet.

Jeg har alltid misunt folk som har lett for å sovne. Hjernen deres må være renere, gulvplankene i skallen godt feid, alle de små monstrene låst ned i en stor koffert ved fotenden av sengen

"Jeg har aldri vært i Arkhangelsk. Det må være veldig kaldt der oppe."
I tausheten hun ga meg til svar funderte jeg på om jeg var et veldig kjedelig menneske. Hvem andre enn et kjedelig menneske ville servere slike meningsløse banaliteter? Hvis en intelligent gris, gårdens vidunder, brukte hele livet på å lære seg russisk, og det første den hørte når den endelig mestret språket, var det jeg nettopp hadde sagt, ville den lure på hvorfor den hadde kastet bort sine beste år når den kunne ha ligget og veltet seg i søla og spist skyller sammen med de andre umælende dyrene.

Bøkene som blir referert til i OITNB! Minus et par fagbøker jeg ikke gadd å legge til (ikke var det plass heller!) ;)

Satser på et bedre leseår enn 2013, som ble et år med alt for lite lesing. Finnes så mange bøker der ute jeg har lyst til å lese, så årets nyttårsforsetter må være å la Candycrush vike plassen til fordel for andre og mer givende gjøremål, som for eksempel lesing. Så får vi se når 2014 er over om jeg klarte å oppfylle fortsett mitt :)

Uthevet tekst

• "Lillian Leybs utrolige reise" av Amy Bloom
  • "Madonna i pels" av Sabahattin Ali
  • "Sov godt" av Mark Billingham
  • "Som svaler kom de" av William Maxwell
  • "Kneleren" av André Brink
  • "Den usynlige mannen fra Salem" av Christoffer Carlsson
  • "Gresshoppen og fuglen - min mors historie" av Hanan al-Shaykh
  • "Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap" av Romain Puértolas
  • "Havmannen - roman" av Carl-Johan Vallgren
  • "Små kriger" av Sadie Jones