Skumring

av (forfatter) og Silje Beite Løken (oversetter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

En omreisende selger blir funnet drept i en liten utleieleilighet i Reykjavik. Han er skutt på kloss hold, gjennom øyet. Et hakekors er tegnet med blod i mannens panne. To ganske uerfarne politimenn blir satt på saken, islandsk-kanadieren Thorson, som jobber i militærpolitiet, og hans islandske kollega Flovent. Spor fra åstedet leder dem til utenlandske soldater, som det vrimler av i Reykjaviks gater i 1941. Men også denne gangen kommer Thorson og Flovent over en sak som er større enn de kan hanskes med alene.

«Arnaldur Indriðason fletter sammen historisk kunnskap og krimplot på mesterlig vis. Åpenbart en av Arnaldur Indriðasons beste bøker, og det sier litt.» BIH/ DV

I Skumring følger vi samme persongalleri som i den kritikerroste romanen Skuggasund fra 2015.

ISBN13 9788202549909

EAN 9788202549909

Omtalt sted Island

Her er min omtale av Skumring. Linken fører til min bokblogg.

Liker mange av hans bøker, men jeg falt av litt ut i boka. Handlingen ble trukket så langt ut. Kanskje jeg rett og slett ikke var i humør til å lese en bok hvor handlingen pågikk i krigens tider. Dumt, forfatteren er virkelig god!

• "Blodroser" av Margie Orford
  • "Patriotene" av Pascal Engman