Glemt

av (forfatter) og Silje Beite Løken (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Glemt er den andre boka der vi møter den unge Erlendur Sveinsson. Boka gir dypere innsikt i hva som driver den eksentriske helten. Samtidig gir den leseren et unikt bilde av den tøffe livet på Island, med den kalde krigen som bakteppe.

1979. En ung kvinne kommer over et lik i et avsidesliggende tjern utenfor Reykjavik. Sporene leder den unge og nyskilte Erlendur Sveinsson til den amerikanske marinebasen i Keflavik. Men amerikanerne er lite samarbeidsvillige overfor det islandske politiet. Parallelt etterforsker Erlendur en gammel og uløst forsvinningssak som knyttes til marinebasen. Tjuefem år tidligere ble en jente sist sett på skoleveien som gikk forbi marineområdets brakkeområde Kamp Knox.

Arnaldur Indridason er Islands store krimforfatter, kjent langt utover landets grenser med bøker som Myren og Gravstille. Erlendur Sveinsson er hovedperson i de fleste av bøkene.

ISBN13 9788202514211

EAN 9788202514211

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Reykjavik

Nok en bunnsolid og meget lesverdig roman fra en av Nordens beste krimforfattere

Tok litt tid før den tok av, samme inntrykk som jeg hadde av den forrige boken om den unge Erlendur, Reykjaviknetter. Ble mer spennende etterhvert, men for meg tok det litt tid.

den fikk veldig god kritikk, men den fenget ikke meg av en eller annen grunn- jeg synest det er mye repetisjon av andre bøker til Indridason

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Den enøyde kaninen" av Christoffer Carlsson
  • "Den fallende detektiven" av Christoffer Carlsson