Stråmann

en Robert Vinter-roman

av (forfatter) og Carina Westberg (forfatter).

Vigmostad Bjørke 2020 Innbundet

Giftig avfall i jorda, likfunn og en karriere i grus. Og dette var sommeren Robert Vinters liv skulle få et løft.
Akkurat da Robert Vinter trodde at livet nådde nye høyder, smeller det, både bokstavelig og i overført betydning. Robert blir avslørt som en fusker i bokfaget, og familien blir mistenkt for å stå bak en eksplosjon på et gjenvinningsanlegg. Robert må ta et tvilsomt skribentoppdrag, og snart er han truet fra flere hold. I møtet med en avdanket suksessforfatter, en sleip søppelbaron og en grisk bokbransje må Robert Vinter være tøffere enn han trodde var mulig - for å redde seg selv og familien sin fra gribbene.
Tore Aurstad & Carina Westberg har tidligere skrevet tre krimromaner fra et skittent og farlig Kristiania rundt forrige århundreskifte. De krimdebuterte med Blodpenger i 2013, den første boka om Wulfsberg og Nystuen. Oppfølgeren, Nattevandreren, ble nominert til Rivertonprisen. I 2019 ble også tredje bok, Djeveldansen, nominert til prisen for beste norske krimroman. Stråmann er den første boka om frilanskribenten Robert Vinter.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241917196

EAN 9788241917196

Genre Krim

Omtalt sted Akershus

Stråmann er spennende, men den når ikke helt opp blant det beste jeg har lest i denne sjangeren. Jeg liker at miljøkriminalitet tas inn i bøker som utgis, det er et viktig tema som godt kan belyses i ulike sjangere. I begynnelsen av Stråmann står det at dette er en Robert Vinter roman, så jeg regner med at den er første bok i en serie. Tidligere skrev Aurstad og Westberg tre gode kriminalromaner fra Kristiania rundt 1900, så det er et stort hopp til dagens miljø-problemer. Det kan godt være at de trengte en innkjøring, slik at neste bok blir bedre. Jeg skal uansett lese den.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

• "Francesca" av Lina Bengtsdotter
  • "Bye bye Blackbird - krim" av Jesper Stein
  • "Mørkt som mitt hjerte" av Antti Tuomainen
  • "Den stille uke - kriminalroman" av Sven Petter Næss
  • "Skamtegnet - gjengitt etter Oskar Prods Brattenschlags etterlatte nedtegnelser" av H. K. Fauskanger
  • "Nådegiveren - et Falkener og Wilberg mysterium" av Jan Boris Stene
  • "Blod i dans" av Gard Sveen