Jernulven

Gyldendal 2020 Innbundet

Juva hater blodlesere. De hylles for sannsyn, men er ikke annet enn svindlere som fråtser i folks frykt, for penger og makt. Det vet hun inderlig godt, for hun er selv av blodleserætt og har sverget aldri å bli en av dem. Men når familien trues av vardari, de uhyggelige varige som aldri eldes, vikles Juva nådeløst inn i jakten på blodlesernes arv: en mørk hemmelighet som en gang forandret verden, og kan gjøre det igjen. For å overleve må hun konfrontere barndomsminnet hun har kjempet for å glemme: Den gangen hun så djevelen. Jernulven er et fengslende fantasy-mysterium med norrøne røtter, om blod, begjær og avhe

Nominert til Bokhandlerprisen.

Jernulven er et fengslende fantasy-mysterium med norrøne røtter, om blod, begjær og avhengighet. Det er den første boken i trilogien Vardari, en uavhengig serie fra universet i den prisbelønte fantasysuksessen Ravneringene.
Ei lita jente tvinges til å glemme at hun har sett djevelen.
En udødelig må drepe for å skjule en gammel urett.
En ulvesjuk forråder en elsker for å oppnå evig liv.
Et mystisk urverk begynner å tikke etter seks hundre år.
En hemmelighet som har blitt voktet i generasjoner, er på avveie.

«imponerende detaljrikdom og en kompleks historie»Ola Hegdal, NRK
«Siri Pettersens «Jernulven» er begynnelsen på en fortidsfantasy så intens og mesterlig satt sammen, at den nesten ikke er til å holde ut.»Kristine Isaksen, VG

«Slagkraftig og nervepirrende fantasy.»Ørjan Greiff Johnsen, Adresseavisen
«En jernulv som biter fra seg. Vellykket, medrivende og original fantasy-roman fra Pettersen.»Jostein A. Ryen, barnebokkritikk.no

ISBN13 9788205504288

EAN 9788205504288

Serie Vardari (1)

Genre Fantasy

Kan vel ikke si annet enn at frøken Pettersen har gjort det igjen. Dette var til tider veldig spennende!

På samme måte som i Odinsbarn, får leseren ikke noen introduksjon til universet. Vi kastes ut i det og finne ut av ting sjøl og stole på at relevant info kommer når den trengs. Litt krevende, men jeg liker det. Alternativet blir ofte oppstyltede dialoger hvor personer forteller hverandre ting de allerede vet for at leseren skal henge med. Jeg foretrekker litt uvisshet.

Jeg elsker miljøet i denne boka. Det er mørkt og trist og kaldt og korrupt, men det er så levende! Det er sjelden jeg får så tydelige bilder i hodet. Og av karakterene også. De er mangefasetterte, og derfor troverdige. Juva er kul! Et sårbart forbilde.

En periode synes jeg kanskje Juva vingler litt mye fram og tilbake mellom hvem hun skal tro på, litt sånn enig med siste taler, der stopper flyten litt opp for min del. Men det er også det eneste jeg har å utsette.

Jeg er klar for neste bok! Når kommer'n?

• "Hulfeber - jakten på Morrigan Kråkh" av Jessica Townsend
  • "Ormeegget" av Alexander Løken