Ljå

av (forfatter) og Morten Hansen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2020 Innbundet

For Ljåene gjelder kun en regel: Du skal slå i hjel. I en perfekt fremtid der alle sykdommer er utryddet, er ljåene myndighetenes eneste mulighet til å holde befolkningen nede. Når Citra og Rowan ufrivillig ender opp som lærlinger hos Faraday, vet de at de ikke har noe annet valg enn å lære seg drapskunsten. Men det grusomme ansvaret - å velge ut ofrene - er bare begynnelsen. Ljåenes krets er i ferd med å rakne, og korrupsjonen herjer i alle ledd. Citra og Rowan må holde sammen for å bekjempe utviklingen - samtidig som de vet at bare en av dem vil overleve læretiden. En av dem må drepe den andre ...
«En klar arvtaker til Hunger Games.» Maggie Stiefvater
Neal Shusterman (født 1962) har ligget flere ganger på New York Times' bestselgerliste og har skrevet over tretti prisvinnende bøker for barn, ungdom og voksne. Sankingens tid føk rett opp på pallplass og vant også den høythengende Printz-medaljen. Når Neal ikke reiser verden rundt, bor han i Sør-California.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788241918742

EAN 9788241918742

Serie Sankingens tid (1)

Genre Science fiction Dystopier

Neal shustermann klarer igjen å sjokkere med en futuristisk verden jeg ikke kjenner igjen fra noen annen populær kultur. Det treffer deg litt som en knyttneve i magen når man blir kjent med konseptet i ljå, men man blir også sugd inn og ønsker å lese mer. Det er en underlig fremtid han maler i denne boken, men den er også svært fascinerende.

Denne slet jeg med i begynnelsen. Døden, høsting, ljå. Det ble for voldsomt, men da jeg kom cirka halvveis ble jeg både underholdt, fascinert og opplevde spenning.

Likte den fra første side. Den var tydelig en fiction bok som var om noe jeg aldri har lest om før. Den perfekte verden en gang i fremtiden.

Elsker konseptet. En verden hvor naturlig død er en saga blott, og ljåene er dem som sørger for at jorden ikke overbefolkes. Kan nok leses på mange måter, og som underholdning synes jeg der er fantastisk. Litt brutal for enkelte, men jeg synes den er smart, lettlest og fornøyelig til tross for sin mørke materie. Gleder meg til å gå i gang med bok nummer to.

• "Bortført" av Oskar Källner
  • "Treklangen" av Neal Shusterman