Jente (17) ikke savnet

Vigmostad Bjørke 2021 Innbundet

Hva hvis du forsvant og ingen savnet deg? 17 år gamle Kristiane forsvinner sporløst uten å bli meldt savnet. Tretten år senere oppdager Beatrice at Kristiane var tanten hennes, og bestemmer seg for å lete etter henne. Hvordan kunne hun bli borte? Hvem er Hedda, jenta Kristiane ble kjent med i ukene før hun forsvant? Og hva er egentlig sannheten - Kristianes egne ord, eller det Beatrice får vite om henne? Uprisen-nominerte Camilla Sandmo skriver spennende, nært og intenst om hvordan vennskap, svik og mørke følelser kan endre deg for alltid.
«[Sandmo] innfrir med en bok som jeg bare kan si dette om: Jakter leselystne ungdommer på sommerlektyre, har de det her.» [Terningkast 6] Finn Stenstad, Tønsbergs Blad

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241952883

EAN 9788241952883

Genre Spenning

Plottet er interessant og god idé. Helheten blir for meg både rotete og lite engasjerende. Dessverre blir jeg også lite engasjert i personene, så det spiller egentlig liten rolle hva som skjer med dem. Det som berørte meg noe var en psykisk syk mors anklager mot hovedpersonen, men det virket også så lite troverdig.

Kristiane har flyttet i kollektiv. Moren er psykotisk, gir Kristiane skylden for alt som går galt, og påstår seriøst at hun er besatt av demoner. Storesøsteren, Annika, er på lag med moren. Bare faren "holdt ut" med henne, men han er ikke mer. Da klassen får en ny jente, Hedda, endrer livet til Kristiane seg radikalt, og en dag forsvinner hun sporløst.

Tretten år senere får datteren til Annika, Beatrice, vite om tanten. Hun blir nysgjerrig, og legger ut en post på Facebook for å prøve å finne ut mer om tanten som forsvant som syttenåring.

Lettlest, spennende, og medrivende ungdomsbok.

• "Blindsone" av Anders Totland
  • "Den sorte bruden" av Anne Elvedal